15. august 2019

Persondatabeskyttelse i institutioner

Journaliserer I personsager i institutionen? Ved du, om I er omfattet af kommunens persondatabeskyttelse og GDPR? Eller er du i tvivl om, hvordan I kommer i gang?

Hvordan sikrer en institution den korrekte behandling af personoplysninger, når sagsbehandling og dokumentation sker sideløbende med en travl hverdag, høj service og et stramt budget?

Som institutionsleder skal du balancere hverdagen på institutionen med kravene fra forældre, brugere og politikere med krav til it-sikkerhed på hjemmesider, Facebook og i sagsbehan­dlingssystemer. Alt sammen indenfor dit budget og jeres personalenormering.

Af den grund kan nedenstående eksempler på spørgsmål om korrekt journaliseringspraksis vigtige at kunne besvare:

  • Hvordan skal personsager registreres lokalt på institutionen?
  • Må I registrere oplysninger i notesbøger, eller skal de indgå i eksempelvis ESDH?
  • Hvordan sikrer I, at borgere/brugere kan få indsigt, gøre indsigelse eller få opfyldt persondataforordningens rettigheder?
  • Hvordan tilrettelægger I samarbejde på tværs af institution og centralforvaltning hos kommunen?

Derfor udbyder KL et kursus til souschefer, afdelingsledere, samt medarbejdere med ansvar for persondatasikkerhed med fokus på at løse de praktiske udfordringer institutioner kan støde ind i, når I skal behandler personoplysninger.

Læs mere om selve kurset her eller tilmeld dig nedenfor.

Arrangement

Kurser Persondatabeskyttelse og emnesystematik på institutionsniveau