26. august 2019

Digitaliseringsmessen ’19 - få et unikt kig “backstage”

Den 3. oktober 2019 afholdes Digitaliseringsmessen i Odense. Vidste du, at Digitaliseringsmessen blev afholdt første gang i 2009? Få historien bag messen fortalt af Frederikke Weien Jensen, som er ny projektleder fra KL og Vitus Bagge Nielsen fra firmaet Mads & Vitus, der har været med til at afholde messen alle år.

Nej tak til endnu en konference

Digitaliseringsmessen blev faktisk til på baggrund af et pænt ”nej tak” fra en række leverandører af digitale løsninger, fortæller Vitus Bagge Nielsen, der sammen med sin kompagnon Mads Bechgaard i firmaet fra Mads & Vitus har været med til at arrangere messen gennem alle årene.

- For snart 12 år siden undersøgte KL, om der var basis for at arrangere en digitaliseringskonference for kommuner og leverandører. Leverandørerne sagde nej tak til en endnu en konference, men efterlyste i stedet en messe, hvor kommunerne kunne møde dem, og de kunne tale sammen ansigt til ansigt, og det blev afsættet for at udvikle Digitaliseringsmessen, forklarer Vitus Bagge Nielsen.

Når Vitus husker 10-12 år tilbage, var der dengang mange konferencer, hvor det var det offentlige, der gik ind og satte dagsordenen.

- Så man prøvede at gå i den modsatte retning og sige: Der er ikke nogen dagsorden. Der er den dagsorden, som folk finder ud af, siger han.

Åbenheden kom til at forme Digitaliseringsmessen, og leverandørernes ønske om et åbent forum kom netop til at gøre Digitaliseringsmessen unik, fortæller Frederikke Weien Jensen, der er KL’s nye projektleder for messen.

- Det er helt særligt for Digitaliseringsmessen, at den fungerer som en åben markedsplads, hvor markedet stiller op med teknologien og viden om at bruge den, og kommunerne sammen med KL og arrangørgruppen møder op med deres behov, måske ny lovgivning, og et øje for tendenser, som kommunerne skal kunne rumme teknologisk i de kommende år, siger Frederikke.

Styrer forholdsvis lidt

Digitaliseringsmessens markedsplads-DNA betyder også, at arrangørerne har et skarpt fokus på at skabe rum til spontane møder, nye kontakter og ikke mindst plads til at falde over noget, kommunerne ikke vidste, de gik og manglede.

- Vi arrangører forsøger faktisk at styre forholdsvis lidt, forklarer Frederikke. 

- Det eneste, vi faktisk går ind og styrer, er, at der skal være pausetid mellem de forskellige oplæg. For hver scene skal der henover messedagen være en tredjedel tid med oplæg, en tredjedel spørgetid og en tredjedel pause, hvor der ikke må foregå noget på scenen. Det er simpelthen for at fremme den her bevægelse af publikum. Vi skaber rammerne for, at de besøgende kan bevæge sig frit og opsøge netop den viden og de mennesker, der er relevante for dem.

Dialog om digitalisering på alle de kommunale fagområder

Med den meget åbne tilgang til, hvad messen er og skal være, har Digitaliseringsmessen i allerhøjeste grad været tidssvarende.

- Det er KLs indtryk at, at den generelle udvikling på it-området har spillet meget godt ind i de oprindelige tanker og ønsker for messen. Mens man tidligere så et it-marked der i høj grad var domineret af monopoler, så ser vi efter etableringen af KOMBIT og efterfølgende monopolbruddet, at der nu lægges meget mere op til en dialogbaseret samarbejdsform mellem kommunerne og leverandørerne – og det er på alle fagområder.

Den dialogform synes vi passer godt til den virkelighed, som Digitaliseringsmessen er rammen omkring. Det er også det, vi hører fra udstillerne, at Digitaliseringsmessen er et godt sted at være, fordi det simpelthen er et frit forum, hvor man kan få lov til at snakke sammen, uanset, hvilket kommunalt fagområde du kommer fra, eller om du er en leverandør der kan levere præcis dén løsning, der understøtter digital udvikling,” siger Frederikke.

Tilmeld jer Digitaliseringsmessen’19 nu

Læs alt om messen på www.digitaliseringsmessen.dk og køb adgangsbillet til Digitaliseringsmessen’19 nu, mens der stadig er ledige billetter.