04. februar 2019

Hør hvad deltagerne siger om erhvervsfremmesystemet

Overgangen til det nye erhvervsfremmesystem var til dialog på KL’s Erhvervs- og Turismekonference. Vi har snakket med tre deltagere, hvordan de ser på overgangen og den nye hverdag.

Ib Boye Lauritsen (V), borgmester i Ikast-Brande Kommune

Hvad er det mest omvæltende for kommunerne per 1. januar?

"Det vigtigste er, at alle bliver opmærksom på, at der sker noget nyt og tingene ændrer sig. I Ikast-Brande har vi haft et fortrinligt samarbejde med det lokale erhvervsråd, der hidtil har stået for kommunens kontakt til det lokale erhvervsliv. Nu kommer der et erhvervshus, som overtager nogle af de opgaver. Deraf vil den direkte kommunekontakt med virksomhederne helt naturlig blive mindre." 

Hvordan sikrer man, at kommunerne fortsat får indflydelse?

"Erhvervshusenes udfordring nummer et bliver, at få kontakt med virksomhederne. Erhvervshusene skal dække et meget stort geografisk opgave og servicere mange virksomheder, og der tror jeg, vejen skal gå gennem kommunen. Styrken i det nye system skal være, at kommunen har den erkendelse, at man er talerør og forbindelsesled for Erhvervshuset. Når der så er skabt et godt link, og virksomhederne begynder at bruge Erhvervshusene, skal vi være glade. Så har vi ikke nødvendigvis en rolle fremadrettet, når virksomhederne er henvist og arbejdet kører."

Id Lauritsen

 

Nynne Friis, Erhvervschef i Lejre Kommune

Hvordan har I forberedt overgangen til det nye erhvervsfremmesystem?

"Vi har brugt det sidste halve år på, at give vores erhvervsservice et eftersyn, og kigget på, hvad vi har tilbudt, og hvad der ligger i pipelinen som følge af ændringerne. Det har givet anledning til ekstra dialog med virksomheder om, hvordan vi skal gøre tingene fremadrettet og hvilke rammer vi kommer til at arbejde under fremadrettet. Det har selvfølgelig også givet anledning til selvindsigt og om vi rent faktisk gør det rigtige.

Hvad bliver jeres fremtidige opgave i kommunens erhvervsafdeling?

"Vi vil blandt andet stille skarpere på, hvordan vi som kommunal myndighed er servicemindede i vores myndighedsbehandling. Det skal selvfølgelig være nemmest muligt for virksomhederne, at være i dialog med kommunen. Vi skal forstå hvad virksomhedens henvendelse egentlig drejer sig om. En byggesagsbehandling handler ikke bare en tilladelser, men at en virksomhed skal have bedre produktionsforhold og måske ansætte flere mennesker. Vores opgave bliver således, ud over myndighedsopgaven, at hjælpe virksomheden med at stille skarpt på deres behov og udfordringer. Derefter kan vi hjælpe virksomheden, enten lokalt, eller med henvisning til det, der er på hylderne i erhvervshuset. På den måde vil de svære spørgsmål afføde hurtigere svar og virksomheden kan få løst sine udfordringer."

Nynne Friis

 

Dorte Zacho Martinsen, CEO i BM Silo og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Du sagde i debatten, at "keep it simple" skal være nøgleord i det nye erhvervsfremmesystem. Hvordan vil det lette dagligdagen i virksomhederne?

"Hjemme i min virksomhed skal maskinerne holdes kørende hver dag, og når man rammes af, at kunder eller leverandører stiller nye krav til en, så mangler man ofte de ekstra torsdage til, at udvikle sin virksomhed. Min borgmester var god til at henvise mig til det daværende Væksthus i Midtjylland, hvilket gjorde, at jeg var tvunget til at træde ud af min comfort zone og udvikle virksomheden."

Hvad vil du sige bliver kommunernes vigtigste opgave i det nye system?

"At sprede det gode budskab om, at kommunerne er der for virksomhedernes skyld, så vi får et bredt virksomhedsløft i Danmark på alle niveauer. Så vi kan få højere produktivitet, mere digitalisering, mere efteruddannelse og kvalificeret arbejdskraft. Så vi virksomheder kan føle os trygge i, at kommunerne vil det her i fællesskab."