25. august 2022
Prøv 13 virtuelle forløb om modtagelsen af flygtninge i dagtilbud og folkeskoler
KL har på baggrund af en donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal sat gang i udviklingen af et online undervisningstilbud til dagtilbud og folkeskoler om modtagelsen af ukrainske børn og unge. Her har professionshøjskolerne udviklet en række forløb med interaktive videoer, øvelser og gode råd til at håndtere nyankomne elever i skoler og børn i dagtilbud.
Forløbene
De 13 forløb, som er tilgængelige på Forløb – nyankomne.dk:
-
Sprogudviklende aktiviteter med legende tilgang
-
Samarbejde med nyankomne forældre i dagtilbud
-
Opmærksomheder ved modtagelse af nyankomne børn
-
Flere sprog som resurse
-
Med flere sprog i fritidstilbud
-
Forældresamarbejde i skolen
-
Den første tid i modtagelsesklassen - Trivsel og relationer
-
Den første tid i modtagelsesklassen – Begynderdidaktik
-
Udvikling af nyankomnes ordforråd
-
Skole i Ukraine
-
Afdækning og sprogunderstøttede undervisning
-
Samtaler i undervisningen
-
Læremidler – En guide til de bedste
Kompetenceløftskurser for lærere og pædagoger i dagtilbud og folkeskolen
På baggrund af A.P. Møller Fondens donation har professionshøjskolerne udviklet kursusforløb for lærere og pædagoger i dagtilbud og folkeskolen. KL har også fået mulighed for at finansiere 600 kursuspladser til medarbejdere i folkeskolen og 400 kursuspladser til medarbejdere i dagtilbud.
Alle pladserne er fordelt med afsæt i kommunernes indbyggertal. Kurserne på skoleområdet er i gang, og der er frist den 1. september for at bruge sine tildelte pladser. Herefter bliver eventuelle restpladser udbudt til alle kommuner efter først-til-mølle-princippet.
På dagtilbudsområdet vil kommunerne få besked om tilmelding fra deres respektive professionshøjskole inden udgangen af august.