04. marts 2021

Podcast om pædagogers spring til ledelse

I en ny podcast deler Holbæk, Lejre og Faxe Kommune erfaringer fra et kompetenceforløb for pædagoger med interesse for ledelse. Podcasten sætter fokus på, hvad skal der til for, at pædagoger vælger at gå ledelsesvejen. Hvilke kompetencer er der brug for, og hvornår føler man sig klar til det første lederjob?

KL og BUPL har i et fælles projekt sat fokus på rekruttering af pædagoger til ledelse. I projektet er det undersøgt, hvad der motiverer pædagoger til ledelse som karrierevej, og hvad der kan opleves som barrierer. Som et element i projektet er der udviklet et kompetenceforløb, som 24 pædagoger fra Faxe, Lejre og Holbæk Kommune har afprøvet.

Forløbet blev afviklet af COK i efteråret 2020 og har blandt andet bestået af en række fælles læringsdage samt individuelle samtaler med egen leder og en tilknyttet mentor, som er leder i en anden institution i kommunen. Derudover har forløbet indeholdt afprøvning af ledelsesopgaver og observation i egen institution og i en anden institution.

Erfaringer fra kompetenceforløbet ”Leder på spring – springet til ledelse” bliver nu formidlet i en ny podcast, hvor pædagoger, en dagtilbudsleder og en forvaltningschef fra de tre kommuner fortæller om barrierer og om, hvad der motiverer pædagoger til at springe ud i ledelse. Podcasten er i tre episoder og sætter også fokus på, hvordan kommuner og institutioner kan spotte pædagoger, som er nysgerrige på ledelse. I podcasten deler institutionsleder og forvaltningschef ligeledes deres perspektiver på, hvordan de kan fremme afklaring og rekruttering af pædagoger til ledelse.

Hør podcastens tre episoder her:

Mere information om projektet kan findes her

Spørgsmål til materialet kan stiles til chefkonsulent Lisbeth Due Pedersen, ldpe@kl.dk