01. juli 2021

Virksomhederne kvitterer positivt for jobcentrenes service og blik for deres konkrete behov

Ny undersøgelse viser, at 9 ud af 10 virksomheder oplever, at forståelse for deres virksomheds unikke behov er det vigtigste parameter i samarbejdet med jobcenteret, og at 8 ud af 10 virksomheder er tilfredse eller meget tilfredse med det, jobcentrene leverer i den sammenhæng.

Jobcentrene har et stort fokus på den virksomhedsrettede indsats og arbejder hver dag på at hjælpe virksomhederne med at finde den arbejdskraft de har behov for.

En undersøgelse i 12 kommuner med besvarelser fra mere end 700 virksomheder, der har været i kontakt med jobcenteret første kvartal 2021 viser, at virksomhederne er tilfredse med samarbejdet med jobcenteret.  Undersøgelsen viser, at 9 ud af 10 virksomheder oplever, at forståelse for deres virksomheds unikke behov er det vigtigste parameter i samarbejdet med jobcenteret, og at 8 ud af 10 virksomheder er tilfredse eller meget tilfredse med det, jobcentrene leverer i den sammenhæng. Den store tilfredshed gælder også på områderne det generelle samarbejde med jobcenteret (84 pct.), kommunikation (83 pct.), responstid (80 pct.) samt information (78 pct.).

Tæt samarbejde mellem virksomhed og jobcenter om det konkrete behov

KL’s undersøgelse viser, at 8 ud af 10 virksomheder er tilfredse med deres samarbejde med jobcentrene, og størstedelen af virksomhederne vil anbefale et samarbejde med jobcentret til andre virksomheder.

Et tæt samarbejde mellem kommunen og virksomhederne er med til at sikre, at virksomhederne har mulighed for at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Samarbejdet med jobcenteret fremhæves af virksomheden BJ-Gear, som producerer højteknologiske transmissionsløsninger med fokus på kundetilpasning og service. Virksomheden har igennem mange år haft et godt samarbejde med Jobcenter Skanderborg omkring ansættelse af borgere i både produktionen og administrationen, heraf mange på særlige vilkår. Virksomheden har både samarbejdet med Jobcenteret om ordinær rekruttering og arbejdet med borgere i forskellige forløb, dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, borgere med ikke-vestlig baggrund samt borgere i voksenlære og fleksjob.

Det er vigtigt for BJ-Gear, at det altid er rigtige jobs, der er tale om, og flere er efterfølgende blevet ansat på almindelige vilkår. Samtidig oplever virksomheden, at de er med til at give et værdifuldt bidrag ved at hjælpe borgere på vej, som de måske ellers ikke ville have ansat uden jobcentrets hjælp.

Virksomheden oplever, at medarbejderne fra Jobcenter Skanderborg er tilgængelige, gode til at lytte, og at man som virksomhed altid kan ringe. HR Koordinator Louise Lyngaae siger: ”Vi kan have en meget åben dialog om, hvad behovet er”.  Virksomheden oplever, at der er en stor åbenhed i samarbejdet, og der er plads til at have en dialog med jobcentret om virksomhedens oplevelser fx undervejs i praktikforløb.

Hurtig og professionel service hjalp nystartet konsulentvirksomhed med at ansætte marketingmedarbejder

Hjælp til at finde den rette kandidat var netop grunden til, at konsulentvirksomheden Nordjysk Projektledelse kontaktede Aalborg Jobcenter.

Det var tid til at øge medarbejderstaben i konsulentvirksomheden, som indtil nu blot talte én mand. Direktør Lars Ubbesen kontaktede derfor Jobcenter Aalborg, som hurtigt arrangerede et møde. Her talte de ønskerne igennem. For hvilke kompetencer havde han brug for?

”Jeg følte, at man straks fik vind på cykelstien gennem sparring med jobcenteret om, hvilken kandidat jeg skulle tage ind – med hensyn til virksomhedens livscyklus,” siger han.

Konklusionen fra jobcenteret blev en marketingmedarbejder.

Fem cv’er landede i Lars’ indbakke. Alle stærke profiler, pointerer han. Tre kom til samtale og én landede i en praktik, der fra august veksles til en udviklingsstilling. Finansieret af vækstpiloten Vækst Via Viden.

”Den kandidat, vi fik ansat, har bestemt levet op til forventningerne. Hun er ekstremt dygtig,” siger Lars.

Vækstpiloten er sat i verden for at udvikle nordjyske virksomheder igennem højtuddannet arbejdskraft. For kandidaten betyder det farvel til ledighed og goddag til et job på almindelige vilkår. Og denne mulighed er vigtig, understreger virksomhedskonsulent Thomas Therkelsen.

”Sammenlignet med et normalt rekrutteringsbureau har vi her muligheden for at tilbyde praktik, så virksomheden kan se vækstmuligheder ved at ansætte den højtuddannede medarbejder. Nordjysk Projektledelse havde brug for at udvikle deres online tilstedeværelse og derigennem skabe fundamentet for endnu flere arbejdspladser. Det har vi som jobcenter kunne give dem,” siger Thomas Therkelsen.

Ifølge Lars Ubbesen er samarbejdet karakteriseret af rettidig omhu og en professionel service.

”Og at der er en god kvalitet i de kandidater, man får. Jobcenteret var hurtige til at analysere mit behov og til at finde kandidater i den høje ende af skalaen,” fortæller han.

Virksomheden bruger glædeligt jobcenteret - også i fremtiden.

KL’s undersøgelse viser desuden, at 68 procent af virksomhederne fået fremsendt kandidater af jobcentret som led i samarbejdet om rekruttering eller opkvalificering, og 75 procent af virksomhederne var tilfredse eller meget tilfredse med jobcenterets evne til at finde en kandidat, der passede til virksomhedens behov. Næsten halvdelen (46 procent) af virksomhederne har ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med jobcentret omkring rekruttering. Desuden har 77 procent indgået en aftale om virksomhedspraktik, løntilskud eller lignende som følge af samarbejdet med jobcentret omkring opkvalificering.

LÆS HELE UNDERSØGELSEN HER