18. september 2018

Konference: Få succes med borgerinddragelse – kommunale erfaringer med servicedesign

Den 5. december slår KL dørene op for den første konference om borgerinddragelse og servicedesign, hvor blandt andre Rødovre, København og Kolding Kommune vil fortælle om deres erfaringer med servicedesign. Her vil direktører, ledere, fagmedarbejdere og eksterne konsulenter fortælle, hvordan de griber arbejdet an, når de skaber succes med borgerinddragelse.

Sammenhæng for borgeren

Borgerens kontakt til kommunen skal give mening, når man bevæger sig på tværs af kanaler og fagområder   - uanset om det handler om fornyelse af passet, eller om man er en familie med et handicappet barn. For at kunne forstå kommunen gennem borgernes oplevelser og skabe mere sammenhæng for borgeren, har stadig flere kommuner kastet sig ud i at arbejde med designmetoder, når de inddrager borgerne.

I Social- og Sundhedsforvaltningen i Rødovre Kommune har mere end 100 borgere og en lang række medarbejdere været involveret i Sammen med Borgeren, hvor udgangspunktet er en række udvalgte livssituationer. Social- og Sundhedsforvaltningen står i dag med en lang række initiativer, der alle tager udgangspunkt i borgernes behov og oplevelser – til glæde for både borgere og medarbejdere.

På konferencen kan du høre direktør Henrik Abildtrup fortælle om det ledelsesmæssige perspektiv i arbejdet – og du kan på samme session høre Malene Kjær-Jepsen og Camilla Sort, chefkonsulenter i Muusmann, fortælle hvordan forvaltningen bruger servicedesign og inddrager borgere, medarbejdere og civilsamfundet i at skabe nye løsninger, som dermed ikke længere kun er kommunens løsninger.

Servicedesign er relevant for alle fagområder

Servicedesign en disciplin, der sikrer, at man har borgerens perspektiv med hele vejen – både når problemstillinger defineres, og når der træffes beslutninger. På konferencen vil du derfor høre fra både direktøren og praktikeren, og du vil få et indblik i det store potentiale, der ligger i at arbejde med servicedesign i kommunal kontekst. Det er en relevant disciplin uanset fagområde, og derfor indeholder programmet et bredt udvalg af cases og oplægsholdere. 

Udover spændende oplæg fra flere fagområder, byder programmet også på inspirerende keynotes ved Christian Bason, CEO for Dansk Design Center og Anne Schødts, udviklingschef i Kolding Kommune og medforfatter til Kærlig Hilsen Fru Hansen – Den offentlige sektor tilbage til virkeligheden.

Deltag på konferencen

Hold øje med programmet her og meld dig til konferencen Få succes med borgerinddragelse – kommunale erfaringer med servicedesign allerede i dag. Konferencen afholdes 5. december 2018 på Hotel Scandic Sydhavnen i København.