24. september 2018

Bliv en stærkere kommunikationsrådgiver med psykologiske værktøjer

Du kender det sikkert: Din leder falder gang på gang tilbage i det samme dårlige kommunikative mønster, selvom du gennem kyndig rådgivning har forsøgt at bryde det. Fortvivl ej. På Kommunikationsdøgnet giver vi dig et helt nyt værktøj.

Hvordan vi tænker hænger naturligt sammen med, hvordan vi kommunikerer. Derfor giver det, ifølge Pernille Steensbech Lemée, direktør i Fokus Kommunikation, rigtig god mening at opdatere den kommunikative værktøjskasse med værktøjer fra psykologiens verden, når du skal rådgive kommunens ledere i kommunikation.

På KL's Kommunikationsdøgn fortæller Pernille Steensbech Lemée, hvordan brugen af kognitiv coaching kan styrke dig som rådgiver. Inden da har vi bedst hende svare på…

…hvorfor det overhovedet er relevant at inddrage værktøjer fra psykologiens verden, fx kognitiv coaching, når man rådgiver i kommunikation?

"Kommunikation og psykologi har jo en række tætte grænseflader. Vi kender nok alle sammen det med, at der er nogle mennesker, der er pærelette at kommunikere med – og andre, der er langt sværere at få i tale.

Og vi kender sikkert også det med, at vi selv – eller dem vi rådgiver – gang på gang falder i den samme suppe, altså kommer til at gentage et kommunikativt mønster, vi ellers gerne ville bryde. Det kunne fx være at bruge for mange ord, ikke at lytte nok, at blive for abstrakt eller hvad det kunne være.

Begge disse udfordringer kan handle om tankepræferencer. Der er med andre ord en naturlig sammenhæng mellem, hvordan vi tænker, og hvordan vi kommunikerer. Derfor er den kognitive tilgang central. Når vi som rådgivere oplever, at det ikke hjælper at ordinere lederen den omvendte nyhedstrekant eller andre retoriske og journalistiske værktøjer, må vi gå ind på indersiden og arbejde med det, der ligger bag kommunikationen: Tankerne."

Hvad er dit bedste eksempel på god brug af kognitiv coaching, som gjorde, at en leder lykkedes bedre med sin kommunikation?

"Jeg faldt pladask for den kognitive tilgang til kommunikationsrådgivning, da jeg i min egen karriere som rådgiver mere end én gang oplevede, at jeg ikke kunne hjælpe en leder de sidste meter til at blive en rigtig god kommunikator. Selv om jeg syntes, jeg anviste de rette retoriske redskaber, fortsatte den uhensigtsmæssige adfærd. Jeg blev klar over, at jeg manglede redskaber til at arbejde med indersiden – tankerne. Her er den kognitive tilgang god, fordi den går tæt på uden at overskride det mandat, man har som kommunikationsrådgiver."

Hvis man besøger dit oplæg på Kommunikationsdøgnet, hvad får man så som kommunikationsrådgiver med hjem af nyt til værktøjskassen?

"Tre ting:

1) Ofmans model om kernekvaliteter.

2) En genvej til at forstå tankepræferencer.

3) Inspiration til at inddrage kognitive værktøjer og dermed nå længere med sin rådgivning."

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Læs mere og tilmeld dig Kommunikationsdøgnet her