27. august 2018

Rullende robotter og flyvende droner på KL's teknologimesse

KL inviterer d. 7. november til en dag i teknologiens tegn. Få blandt andet indblik i Krogsgårdsskolen, KUBO Robotics og Integra Aviation Academys samarbejde om integration af teknologi som læringsmedie i folkeskolen. Oplev også dagens afslutningsdebat med Ole Sejer Iversen og Jesper Balslev om teknologiens rolle i børn og unges udvikling.

Et tæt samarbejde om teknologien 

"Børnene i robotbyen" er Odense Kommunes indsats for at udbrede teknologien i Kommunens folkeskoler. På messen kan du blive klogere på Krogsgårdsskolens ambition om at uddanne den nye teknologiske generation gennem et tæt samarbejde med teknologivirksomheder. Men skolens brug af teknologi er ikke blot for teknologiens skyld. Gennem den praktiske teknologiforståelse er dannelse og etik central i børnenes udvikling.

På Krogsgårdsskolen lærer eleverne grundtankerne i kodning gennem leg med den lille robot fra KUBO Robotics. Via leg og læring skal elevernes nysgerrighed og indblik i robotteknologiens formes. Derudover har droneteknologien også gjort sin indtog i skolens undervisning i samarbejde med Integra Aviation Academy. Dronerne anvendes blandt andet i matematikundervisningen, hvor de små flyvemaskiner hjælper til at forstå kompleks geometri, da den nye teknologi giver en mere håndgribelig forståelse for matematiske regneregler. Derudover udvikler Krogsgårdsskolen undervisningsmateriale til skolens andre naturfag, såsom biologi, hvor dronerne som noget nyt kan slippes løs i en hangar nær skolen.

Dagens debat

Teknologimessen afrundes med en debat om teknologiens rolle i børn og unges udvikling med Ole Sejer Iversen, professor MSO på Aarhus Universitet, og Jesper Balslev, ph.d. stipendiat og lektor på Roskilde Universitet. Der lægges op til en spændende debat, når Balslev og Sejer Iversens argumenter prøves mod hinanden. Balslev argumenterer med afsæt i sin forskning for, at IT i undervisning ikke har evidens for at virke. Teknologiens indtog retfærdiggøres af dets potentiale fremfor en faglig vurdering af læringsmidlet. Dette stilles overfor Sejer Iversens forståelse af, at børns teknologiforståelse er nødvendig. Folkeskolen skal give børn kompetencer til at agere i en fremtidig verden med øget digitalisering og automatisering.

Se hele programmet og tilmeld dig her.