29. august 2018

Kommunerne gemmer på masser af konstruktive nyheder

Men tillidskrisen mellem journalister og kommunikationsmedarbejdere spænder ofte ben for, at de mange gode historier, der findes i kommunerne, ender i medierne, lyder det fra Ulrik Haagerup, direktør i Institut for konstruktiv journalistik og oplægsholder på årets Kommunikationsdøgn.

Fra Aarhus Universitet kæmper tidligere nyhedsdirektør i DR, Ulrik Haagerup, en kamp for den konstruktive nyhedsjournalistik, som han mener er alt for fraværende i medierne i dag.

"Vi journalister ender med at give vores seere, lyttere og læsere et billede af, at verden er ved at falde fra hinanden. Fordi vi glemmer at fortælle om fremskridt og fortælle om alt det, der går godt," lyder det fra Ulrik Haagerup.

Han åbner året Kommunikationsdøgn i Korsør med et oplæg om bad news, der har overtaget mediebilledet, og en opfordring til kommunernes kommunikationsmedarbejdere om at turde vise andet end glansbilledet, når de forsøger at sælge konstruktive historier ind til medierne. Det er afgørende, hvis den tillidskrise, Ulrik Haagerup ser mellem journalister og kommunikatører, skal løses.

Inden han går på scenen i Korsør, kan du få en forsmag på hans pointer her:

Hvorfor er det vigtigt at få medierne til at satse mere på konstruktive nyheder?

"Rigtig mange er begyndt at vende ryggen til de traditionelle medier, fordi de konstant overdænges af historier om ulykke og problemer. Vi journalister har i dag en kultur, hvor vi ser vores primære opgave som værende at dække det, der er dramatisk, blodigt og konfliktfyldt. Det skal vi OGSÅ, men når det alt for ofte er det eneste, vi leverer, så ender vi med at give et forvrænget billede af virkeligheden og en opfattelse af, at verden er et farligt sted. Vi giver alt for ofte mikrofonen til dem, der er utilfredse og brokker sig. Uden at følge op med en konstruktiv historie om, hvordan problemet kan løses.

Det påvirker også organisationer og som sådan også kommuner, som gerne vil have taletid i medierne, fordi de bliver tvunget til at spille ind i de nuværende nyhedskriterier, som foretrækker en retorik, der er konfliktfyldt. Derfor handler mit og instituttets arbejde om at påvirke og udfordre kulturen blandt journalister og medier i Danmark og internationalt til at give et mere retvisende billede af verden gennem konstruktiv journalistik."

Hvordan kan kommunerne og deres kommunikatører være med til at skubbe på den udvikling, hvor konstruktive nyheder – som der er masser af i kommunerne – får mere plads i medierne?

"Det største problem, når man ser på forholdet mellem kommunikationsmedarbejdere og journalister, er manglen på tillid. Hvis man som kommunikatør udelukkende har til opgave at hælde glasur ud over tingene og få sine politikere eller sin organisation til at fremstå fejlfri, så bakker journalisterne. Og det er desværre det billede, rigtig mange journalister har at kommunikationsmedarbejdere, at de altid er ude på at tegne et glansbillede – dog ofte ubegrundet.

Det er ærgerligt, for kommunerne er en kæmpe kilde til inspirerende og konstruktive nyheder. Masser af kommuner har grebet tingene an på en anderledes måde, eller er lykkes rigtig godt på et område, som kan være til stor inspiration for andre. Derfor har de kommunale kommunikatører en vigtig rolle i at få gjort medierne opmærksomme på, at her har man gjort det anderledes – at her er man lykkes med noget.

Men skal man som kommune og kommunikatør igennem med de konstruktive nyheder til medierne, kræver det, at man ikke altid bare hælder glasur ud over tingene. Man skal også turde stå frem med problemerne og udfordringerne, ellers bliver det utroværdigt. Problemer er også gode konstruktive nyheder, hvis vi som journalister også husker at få stillet spørgsmålet: hvad gør vi så ved det? Og i dækningen give plads til at tale om løsningsforslag og tale med dem – herunder kommunerne – der har fundet en anden og bedre vej, så vi kan inspirere andre."

 

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Læs mere og tilmeld dig Kommunikationsdøgnet 2018 her