07. november 2016

Bilister vest for Storebælt er vilde med trækkrogen

Vestjylland ligger i toppen og Nordsjælland i bunden, når det handler om at hægte en trailer bag sin bil, viser en ny Momentum-analyse. At køre med trækkrog er i høj grad et spørgsmål om livsstil og vane, lyder det fra en livsstilsekspert, mens Ringkøbing-Skjern-politiker er stolt af topplacering.

Langt over halvdelen af bilerne vest for Storebælt har en trækkrog bagpå, mens hovedstadsområdet og Nordsjælland er i bund med en andel på godt 40 procent eller lavere.

Det viser en ny Momentum-analyse, som bygger på data fra Det Digitale Motorregister og omfatter 2,2 millioner personbiler. Topscoreren er Læsø Kommune, hvor 70 procent af alle biler er udstyret med trækkrog. Herefter kommer Morsø (67 procent), Ringkøbing-Skjern, Ærø og Skive Kommune, der alle ligger på 66 procent.

I bunden finder man Hørsholm, hvor kun 28 procent af bilerne er udstyret med trækkrog. Herefter kommer Gentofte Kommune (30 procent), Frederiksberg Kommune (32), Rudersdal Kommune (33) og Lyngby-Taarbæk Kommune (35).

Med trækkrog følger ofte en trailer, og tallene bekræfter den udbredte fordom om, at Jylland er trailerland. Det mener Christian Grau, forfatter til bogen Mænd og Biler, foredragsholder samt motorredaktør på Euroman.

»Jydekrogen er den blevet kaldt, og tallene viser, at den lever op til sit navn. De dokumenterer sort på hvidt, at de fleste trækkroge findes vest for Storebælt. Der er det en livsstil at have en trailer, og derfor er trækkrogen så udbredt,« konstaterer Christian Grau.

Krogen sidder ikke på de dyre biler

Han vurderer, at der er tale om et middelklassefænomen, hvor ”gør det selv-arbejde” spiller en rolle, og hvor man er ligeglad med, om det er forbundet med prestige eller ej at have en Brenderup-trailer stående i eller ved carporten.

»Som mode betragtet kan man ikke kalde det en trend. Men i forhold til en bevægelse, noget der sker, noget man gør, er det en trend. I Nordsjælland udliciterer man og får andre til at gøre det. Derfor er behovet for en trailer ikke så stort. I Vestjylland gør man det selv, og sammen med andre, og derfor hører en trailer til som den naturligste ting i verden,« siger Christian Grau.

Ud over den geografiske fordeling afslører den nye Momentum-analyse også de foretrukne bilmærker med trækkrog. På landsplan og på tværs af alle aldersgrupper er topscorerne Volkswagen, Peugeot og Toyota. Hvis man ser på biler ejet af 65-79-årige, er Toyota, Peugeot og Volkswagen de mest populære trækbiler, mens de 80+ årige foretrækker Toyota, Opel og Suzuki.

Ifølge Christian Grau giver det god mening:

»Det er ”Middle of the Road-biler” og gode og solide bilmærker. Lækre og dyre biler ses sjældent med trækkrog, og trækkroge associerer hverken til sportsvogne eller dyre direktionsbiler. Men folk med trækkrog ser stort på den slags. De ser på, hvad der er praktisk,« siger Christian Grau.

Det handler om at hjælpe sig selv

I Ringkøbing-Skjern Kommune er formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Kristian Ahle (V), stolt over, at hans kommune med 66 procent er blandt landets topscorere, når det gælder andelen af biler med trækkrog:

»Det er en del af vores selvforståelse at have en trailer at komme rundt med. Det handler ikke om prestige, men om at hjælpe sig selv, køre på genbrugspladsen eller byggepladsen, når der passer en. Men det handler om også at kunne give naboen en hjælpende hånd. Det ligger i vores DNA,« siger Kristian Ahle.

Én af årsagerne til, at forskellen er så markant i forhold til København og Nordsjælland, er ifølge Kristian Ahle, at det er svært at finde parkeringsplads til en trailer i byerne. Det problem har man ikke i Ringkøbing-Skjern Kommune med mange nedlagte ejendomme og naturlige udenomsarealer.

»Halvdelen af befolkningen i kommunen bor på landet, og derfor behøver man aldrig at overveje pladsforhold, når man investerer i en trailer.«

Kristian Ahle har selv været ejer af en trailer de seneste 15 år. Den bruger han i forbindelse med sit landbrug, men også, når han tager på ferie med familien, eller når han skal flytte for sine børn.

»Jeg tror, at glæden ved en trailer også skyldes et nøjsomhedsprincip. Her har vi for vane at sige, at det kan vi godt selv klare. Det behøver vi ikke at have andre til at gøre. Det handler om at være lavpraktisk, og det er jo let at hægte en trailer på trækkrogen«.

Krogen følger med alderen

Sandsynligheden for at have trækkrog på sin bil bliver større, jo ældre bilisten er. Således viser Momentum-analysen, at den højeste andel af biler med trækkrog findes blandt de 65-79-årige (57 procent), skarpt forfulgt af de 45-64-årige (55 procent), mens den laveste andel findes i aldersgruppen under 25 år, hvor kun 36 procent kører rundt med trækkrog. At de aldrende aldersgrupper ligger i top, forklarer livsstilsekspert Christian Grau med, at når man bliver ældre og mere etableret, så ændrer ens behov sig også. Man flytter i hus, får sommerhus, og behovet for en trailer vokser i takt med disse gøremål.

Heller ikke formanden for Kultur- og Fritidsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, Kristian Ahle, undrer sig over, at trækkrogen følger med op i alderen.

»Krogen har så mange funktioner, og når først man har fået den, kan man ikke undvære den. Den følger med, også når man skifter bil eller køber bil nummer to. Krogen følger en hele livet.«

Af Søren Peder Sørensen, sps@kl.dk

Analyse: Nadja Hedegaard Andersen, KL's Analyse- og Makroenhed

YDERLIGERE MATERIALE

  • JPG

    Andel biler med trækkrog - Danmarkskort

  • JPG

    Om undersøgelsen (1)

  • PDF

    Antallet og andelen af biler med trækkrog fordelt på kommuner