07. april 2015

Ipad skal bruges målrettet og med omtanke

Vi vil fortsat følge udviklingen tæt, lyder det i en kommentar fra KL til en undersøgelse fra Børnerådet, der viser, at børn hellere vil spille på iPad end lege med andre børn.

”KL er meget optaget af it som en del af læringen og pædagogikken både i daginstitutioner og skoler og af børns brug af tablets. Tablets- og it og medier i det hele taget er nye redskaber. Det er ikke et spørgsmål om enten-eller.”

Det siger chefkonsulent i KL, Kirsten Jørgensen, i en kommentar til en ny undersøgelse fra Børnerådet. Undersøgelsen viser blandt andet, at når børnehavebørn får spørgsmålet: Vil du spille på ipad eller lege med andre børn, så vælger to ud af tre iPad’en. Og børnene fortæller også, at de foretrækker at sidde alene med deres iPad.

Forældrenes Landsforening Fola mener, at brugen af tablets udgør en massiv udfordring.
”Vi har en massiv udfordring, som ikke kun handler om børnenes brug af tablets, men som giver anledning til, at vi stopper op og tænker over, hvor meget vi bruger tablets og mobil i familielivet og institutionslivet,” siger Dola’s formand Dorthe Boe Danbjørg til Ritzau.

Teknologien skal anvendes målrettet

Chefkonsulent i KL’s Center for Børn og Uddannelse Kirsten Jørgensen siger, at det er et spørgsmål om, hvordan man bruger it i det pædagogiske arbejde og i arbejdet med børns læring både i daginstitutioner og skoler:

”Det er klart, at hvis vi bruger det som pasning og som erstatning for børns leg og deres fysiske aktivitet, er det bekymrende,” siger hun.

KL har haft flere projekter omkring anvendelsen af digitale redskaber. I øjeblikket driver KL sammen med blandt andet Socialministeriet et projekt om forskning og praksisnær afdækning af digitale redskabers betydning for børns udvikling, trivsel og læring.

”Det er erfaringen fra afdækningen, at it kun giver en positiv effekt på børns læring i de tilfælde, hvor teknologien anvendes målrettet og aktivt ud fra en udviklings- og læringsmæssig strategi,” siger Kirsten Jørgensen og tilføjer:

”Det er en vigtig pointe og stiller krav om, at vi bruger it målrettet og med omtanke. It er et redskab, der forandrer og giver nye muligheder og udfordringer. Daginstitutionerne anvender således oftest tabletten i et fællesskab mellem flere børn, og den kan udmærket  indgå i og lægge op til fysisk aktivitet”.