03. september 2014

KL: Fokus på dialog og god service til virksomhederne skaber arbejdspladser

”Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse er et godt dialogredskab. Kommunerne vil virksomhederne. Derfor vil jeg også opfordre virksomhederne til selv at tage løbende kontakt til os i hverdagen.”

Sådan lyder kommentaren fra Jacob Bundsgaard, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, til Dansk Industri (DI) erhvervsklimaundersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2014.

Undersøgelsen peger bl.a. på, at et godt erhvervsklima er kendetegnet ved, at man i kommunerne systematisk arbejder med politiske mål i udviklingen af det lokale erhvervsklima og har en serviceorienteret tilgang i kontakten med kommunerne.

”I kommunerne hilser vi DI’s undersøgelse velkommen hvert år. Det er godt med feedback. I kommunerne arbejder vi alle med at forbedre erhvervsklimaet for virksomhederne, så de kan vækste og skabe flere lokale arbejdspladser. Det er alle kommuners fokus i disse år. Nogen kommuner har været i gang længe og er helt fremme. Andre er ved at komme godt med,” siger Jacob Bundsagaard og fortsætter:

”Som borgmester vil jeg gerne opfordre virksomhederne – store som små - til selv at tage kontakt til deres kommune i hverdagen. Det er i mødet, at løsninger for virksomhedens vækstmuligheder findes.”

DI’s undersøgelse ranglister kommunerne ud fra en række parametre for erhvervsvenlighed. Jacob Bundsgaard pointerer, at det er vigtigt at bruge undersøgelsen som et redskab og ikke en facitliste.

”Stort tillykke til de tre vinderkommuner. Det vil de selvfølgelig bruge i deres arbejde for at tiltrække endnu flere virksomheder til egnen. Men i virkelighedens verden er der ikke stor forskel på, om en kommune placerer sig som nummer 22 eller 65. Små bevægelser på et enkelt parameter kan føre til, at en kommunes placering ændrer sig. Det væsentlige er derfor, at kommunerne har et målrettet politisk fokus på det lokale erhvervsklima.”

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Læs mere om DI's undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2014, her