31. oktober 2014

Lektor: Pædagoger er kærkomne i folkeskolen

Folkeskolen har en række sociale udfordringer, der er større, end undervisning kan løse. Derfor er pædagoger i folkeskolen kærkomne, lød det fra lektor Andy Højholdt på dagens konference om pædagogers rolle i folkeskolen.

Lektor Andy Højholdt fra Professionshøjskolen Metropol havde et klart budskab, da han i dag gæstede Undervisningsministeriets og BUPL’s konference om pædagogers rolle i folkeskolen, der blev holdt på Christiansborg:

Der findes i dag en række sociale udfordringer i folkeskolen, der er større, end undervisning kan løse, og derfor er de pædagogfaglige kompetencer i skolen rigtig vigtig.

”Vi ser fx en stigende polarisering af børn og unge, fordi flere unge fx kommer ud i et misbrug med enten alkohol eller stoffer, og så kan det være meget svært at vende tilbage til skolen. Derfor er det afgørende, at vi har nogle faggrupper, der har fokus på fx forebyggelse og inklusion,” sagde Andy Højholdt, der har forsket meget i samspillet mellem forskellige faggrupper, herunder lærere og pædagoger.

Fokus på barnets helhed

Og han mener, at særligt der hvor man har fokus på barnets helhed, er der store gevinster at hente i samarbejdet mellem lærere og pædagoger.

”De kriminalitetstruede unge i udskolingen har behov for at tale med nogen. De skal have en relation til nogen og har det måske ikke hjemmefra. Og her spiller pædagogerne en væsentlig rolle,” sagde Andy Højholdt.

Som de andre parter på konferencen mener Andy Højholdt også, at det kræver en organisering, hvis pædagogernes kompetencer rettelig skal komme i spil. Og det kræver, at der er tid til at tale med lærerne. Konkret nævnte han følgende kompetencer og motiver, som man bør have fokus på i samspillet mellem faggrupper:

-          Personligt og professionelt engagement

-          Evnen til at kunne kommunikere situationsfølsomt til andre faggrupper

-          Evnen til at planlægge, gennemføre og evaluere samarbejde

-          Ledelse og organisering af samarbejdet

-          Fokus mod skolens formål