19. november 2014

Kommunalvalgskampagne vinder kommunikationspris

KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriets valgkampagne 'Tænk dig om før du ikke stemmer' vandt tirsdag Dansk Kommunikationsforenings jurypris KomPris'14.

'Tænk dig om før du IKKE stemmer'.

Sådan lød budskabet i månederne op til kommunal- og regionsvalget i 2013. Her lavede KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet nemlig en kampagne, som skulle knække mere end 35 års nedadgående kurve i valgdeltagelsen.

Og resultatet var overvældende: En stigning i stemmeprocenten på 6,1 procentpoint i forhold til valget i 2009.

Kampagnen blev tirsdag hædret med Dansk Kommunikationsforenings jurypris, KomPrisen '14. 

"Kampagnen er uhyre omfattende. Der blev brugt traditionel kampagne som outdoor, print og events samt sociale medier, men også tiltag som stemmebokse på uddannelsessteder og udvalgte McDonalds’er".

"Alt i alt var projektet medvirkende til, at stemmeprocenten på landsplan steg med 6,1 procentpoint i forhold til 2009. Der er altså tale om et projekt, der har betydning for samfundet, demokratiet og de kommende generationer," sagde formand for dommerkomiteen Lars Thøger Christensen, CBS.

Stor kommunal aktivitet

Kampagnen engagerede blandt andet kommuner og regioner, der over hele landet var med til at sætte fokus på vigtigheden af at afgive sin stemme. Der blev fx hængt bannere på landets rådhuse, der satte fokus på den rolle, som kommunerne spiller i vores hverdag, og kommunerne greb de nye muligheder for at flytte valgstederne ud i borgernes nærmiljø.

Samtidig blev der indgået en række strategiske partnerskaber med blandt andre trafikselskaber og MacDonald's, og seks kendte ambassadører blev spændt for valgbussen, hvor de med egne ord fortalte, hvilke rolle det lokale demokrati spiller i deres øjne.

Alt dette betød, at kampagnens budskab nåede ud til en bredere målgruppe - bl.a. de unge, hvor valgdeltagelsen steg med hele 13 procent.

"Først og fremmest lykkedes kampagnen, fordi vi stod sammen. Der er ikke tidligere gennemført en tilsvarende indsats, og opbakningen fra politisk hold og kommunerne var enorm".

"Derudover gav de strategiske partnerskaber kampagnen mange udtryk og former. Fx venlige chaufførudkald i de nordjyske busser med budskabet: 'Næste stop er biblioteket, hvor du kan stemme allerede i dag'. Eller Simon Kvamms lydløse opråb i busser og tog over det meste af landet," siger Malene Lyng Mejding, chefkonsulent i KL og en af hovedkræfterne bag kampagnen.

Valgdeltagelsen steg fra 65,8 til 71,9 pct., og der var dermed tale om den højeste valgdeltagelse ved et kommunalvalg siden 1981 - når man ser bort fra kommunalvalget i 2001, der blev holdt samme dag, som der var folketingsvalg. 

Meningen med KomPris er at skabe opmærksomhed og fokus om den professionelle kommunikation samt sætte standarder for branchen.

Læs mere om KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriets kampagne her.

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Læs mere om kampagnen for at øge valgdeltagelsen