17. november 2014

Erhvervsskolerne trænger til bedre rammer

Hvordan skaber man sammenhæng mellem folkeskole- og erhvervsskolereformen, så flere unge tager en erhvervsuddannelse og gennemfører den? Det gav flere centrale aktører på området deres bud på under KL’s Uddannelsestræf.

Pift erhvervsskolernes rammer op og opret flere praktikpladser. Sådan lød nogle af forslagene på KL’s Uddannelsestræf til, hvordan man kan opfylde erhvervsskolereformens målsætning om, at 30 procent af eleverne i folkeskolen igen vælger at tage en erhvervsuddannelse.

”Vi skal give flere folkeskoleelever lyst til at vælge en erhvervsuddannelse, da der siden 2006 er sket et fald fra 30 til 19 procent af unge, som vælger en erhvervsuddannelse”, sagde undervisningsminister Christine Antorini (S) til de knap 200 deltagere på uddannelsestræffet, der holdes i dag mandag på Teknisk Erhvervsskole Center Frederiksberg.

”Der kan ikke rafles om vores mål for reformen, men vi går ikke ud og dikterer, hvordan det skal gøres, og det giver de fag-professionelle en stor mulighed for at sætte deres præg på forløbet”, sagde hun.

Hvis målsætningen skal lykkes, er det afgørende, at de private virksomheder tager ansvar og opretter nogle flere praktikpladser, lød det fra formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Anna-Mee Allerslev:

”Hvis praktikpladserne ikke er der, så bliver reformen rigtig svær at gennemføre, fordi det giver erhvervsuddannelserne et dårligt ry blandt de unge,” sagde Anna Mee Allerslev.

Løft rammerne

Men det er ikke kun erhvervsuddannelsernes ry, som trænger til at bliver forskønnet. De fysiske rammer trænger også til et løft, mente Anna-Mee Allerslev. Det var direktør for Dansk Erhvervsskole Lars Kunov ikke uenig i, men han lagde også vægt på, at eleverne i folkeskolen tidligere oplever, hvad erhvervsuddannelse går ud på.

Lars Kunov fremhævede, at Hedensteds borgmester har stået i spidsen for, at alle kommunens folkeskoleelever i 7. klasse har besøgt en virksomhed i en uge, hvor erhvervslivet og erhvervsskolerne har vist de unge, hvad erhvervsuddannelse drejer sig om.

”Erhvervsskolerne skal gøres lækre ved, at folkeskoleeleverne tidligt bliver præsenteret for, hvad erhvervsuddannelse går ud på. Vi ser også flere folkeskoler og kommuner, som går sammen om at lave nogle spændende projekter, der viser, hvad erhvervsuddannelse går ud på, og hvis det skal lykkes, så kræver det et massivt politisk pres”, sagde Lars Kunov på KL’s Uddannelsestræf.