13. november 2014

Dansk uddannelsesforskning bør i højere grad samordnes

Mere koordination, samarbejde og specialisering kan styrke kvaliteten og vægten af forskningsaktiviteter vedrørende dansk uddannelse.

Det er en af konklusionerne fra Forum for Koordination af Uddannelsesforskning, som har fået gennemført en kortlægning af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og overgange til ungdomsuddannelserne.

Forum for Koordination af Uddannelsesforskning, som er nedsat af uddannelsesministeren, har opstillet ti anbefalinger til, hvordan ressourcer på forskningsområdet bliver brugt bedre – blandt andet til at understøtte et fagligt løft af folkeskolen, læring og didaktik i dagtilbud med henblik på overgangen til folkeskolen samt overgangen til ungdomsuddannelserne.

Ud over at foreslå en bedre koordination af indsatsen peger forummet blandt andet på behovet for at styrke indsatsen inden for fagdidaktik i alle folkeskolens undervisningsfag, specialundervisning, inklusion og undervisnings- og læringsstrategier.

Brug for mere solid viden

”I KL glæder vi os over anbefalingerne, som de relevante forskningsmiljøer forhåbentlig tager til sig. Vi har brug for mere solid viden at bygge på i den vigtige udviklings- og omstillingsproces, som folkeskolen er inde i,” siger formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Anna Mee Allerslev.

”I KL havde vi dog gerne set, at dagtilbudsområdet havde fået højere prioritet. Derfor glæder jeg mig over, at der som led i finansloven for 2015 er indgået en politisk aftale som udmøntningen af forskningsreserven, og at der i den forbindelse er afsat midler til bl.a. dette område,” tilføjer hun.

Læs mere om anbefalingerne fra Forum for Koordination af Uddannelsesforskning her.

 

: LINK

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Se også: Forskning skal kunne bruges i folkeskolen