11. marts 2014

Fortællinger sætter fokus på skoleledelse under forandring

Ti skoleledere har gennemført forandringsprocesser – og opnået gode skoleresultater. Deres erfaringer er nu samlet i et katalog, der skal tjene som inspiration for andre skoleledelser i arbejdet med den nye skoledag.

En række skoleledere har på tværs af landet videregivet deres erfaringer videre til andre skoleledere, der står over for forandringsprocesser i forbindelse med den nye folkeskolereform. Fortællingerne offentliggøres i dag i ”10 fortællinger om skoleledelse. Praksiskatalog om ledelse af forandringer”

”Folkeskolereformen lægger op til en række både organisatoriske og pædagogiske forandringer på skolerne. Regeringen har opstillet rammerne for den nye skole, men det er ledelserne, der skal drive den konkrete udvikling i samarbejde med medarbejderne. Derfor håber jeg, at de gode eksempler kan være med til at inspirere ude omkring, hvor skolelederne skal træffe de nødvendige beslutninger og sørge for, at alle står sammen om at sikre det vigtige, nemlig en skole, der er god for eleverne,” siger undervisningsminister Christine Antorini (S) til uvm.dk

De ti fortællinger stiller skarpt på udvalgte temaer, der samlet set supplerer hinanden og viser en bred vifte af temaer, som er relevante i forhold til forandringsledelse og arbejdet med folkeskolereformen.

Erfaringerne viser blandt andet, at de adspurgte ledere er bevidste om, at ledelse af forandringer foregår på to ben. Lederne evner både at sætte kursen for skolens udvikling og involvere medarbejderne gennem samarbejde, inddragelse og dialog.

Du kan også læs mere om folkeskolereformen på Undervisningsministeriets hjemmeside.

YDERLIGERE MATERIALE