09. maj 2014

Børneminister: Normeringer er ikke den eneste løsning

”Forskning viser, at normering langt fra er det eneste, der har betydning for, hvor meget omsorg og opmærksomhed, vi er i stand til at give børn i danske dagtilbud,” skriver børneminister Manu Sareen i et debatindlæg.

De seneste uger har der i medierne været en del debat om normeringer i dagtilbuddene.

”Debatten er både vedkommende og relevant. Men det ærgrer mig, at både pædagoger, eksperter og medier straks slår autopiloten til og peger på minimumsnormeringer som den eneste mulighed for at gøre hverdagen bedre på Delfinstuen,” skriver social- og børneminister Manu Sareen (R) i et debatindlæg i Politiken.

”Antallet af børn og pædagoger i dagtilbuddene spiller en rolle – det giver sig selv! Men forskning viser, at normering langt fra er det eneste, der har betydning for, hvor meget omsorg og opmærksomhed, vi er i stand til at give børn i danske dagtilbud.”

Kommunen kender de konkrete forhold

Ministeren peger på, at organiseringen af arbejdstiden spiller en væsentlig rolle. Ligesom pædagogers sygefravær og medarbejdertrivsel også spiller ind i forhold til børnenes voksenkontakt og pædagogers alene-tid. Samtidig afhænger den rigtige normering af mange faktorer, mener ministeren:

”Taler vi om nyuddannede eller erfarne pædagoger på stuen? Er der stuen fuld af ’nye børn’, som skal hjælpes i flyverdragten, eller er de fleste blefri, selvhjulpne og på vej i skole? Tilbringer man dagen på en stor naturlegeplads eller i en 3-værelses lejlighed midt i byen?,” skriver Manu Sareen og fortsætter:

”Den viden har jeg ikke om hvert enkelt dagtilbud. Derfor er loven skruet sådan sammen, at det er op til de enkelte kommuner og dagtilbud, som kender til de konkrete forhold, at organisere og tilrettelægge arbejdsindsatsen, så børnene får den omsorg, tryghed, trivsel og udvikling, loven foreskriver. Det forventer jeg, at de er i stand til.”

Læs hele ministerens indlæg her.