02. maj 2014

Bliv klogere på den nye skole

”Klar til den nye skoledag” er navnet på fire regionale konferencer, hvor skoler og kommuner kan få inspiration til arbejdet med at realisere vores nye skole.

Rundt om på landets skoler bliver der i øjeblikket arbejdet på højtryk for at blive klar til skolestart. Her træder den nye folkeskolereform nemlig i kraft, og det betyder bl.a. mere motion og bevægelse i undervisningen, mere samarbejde med lokale virksomheder, kulturinstitutioner o.l., og et større fokus på varierede undervisningsmetoder.

I løbet af maj og juni tager Undervisningsministeriets læringskonsulenter rundt i landet for at give kommuner og skoler inspiration til den nye skole, som træder i kraft efter sommerferien.

Det sker på fire regionale konferencer i henholdsvis København, Sorø, Odense og Aarhus. Konferencerne er for både kommunale konsulenter, skoleledelser, lærere, pædagoger og andre, der skal være med til at virkeliggøre den nye skoledag.

Skolen i virkeligheden

På konferencerne vil der blive præsenteret ny forskning, der vil være workshops og konkrete redskaber til at tage med ud på skolerne. Der vil også være oplæg fra Fredensborg Kommune, som har arbejdet med undervisningsforsøget ”Skolen i Virkeligheden”, hvor alle kommunens skoler har haft mulighed for at afprøve den nye virkelighed i praksis.

Derudover fremlægger en række skoler deres erfaringer med udviklingsprojekter under inspirationsprogrammet om en længere og mere varieret skoledag under overskrifterne:

  • varierede læringsformer
  • motion og bevægelse
  • den åbne skole
  • lektiehjælp og faglig fordybelse

Læs mere om inspirationsprogrammet her.

25 kommuner har søgt om vejledning

En fjerdedel af landets kommuner har søgt om at blive vejledt af Undervisningsministeriets nye læringskonsulenter fra næste skoleår. Læringskonsulenterne skal give lærere og ledere værktøjer til at føre folkeskolereformen ud i livet.

”Kommunerne og skolerne arbejder allerede på fuldt tryk med forberedelserne til næste skoleår. Vejledningen fra læringskonsulenterne skal være en hjælpende hånd til dét arbejde, og derfor er det godt, at der er så stor interesse. Nu bliver det op til læringskonsulenterne, lærerne, lederne og de andre medarbejdere at finde ud af, hvad vejledningen skal gå ud på. Det skal nemlig være kommunernes og skolernes nuværende ståsted og egne ønsker til forandring, som vejledningsforløbet skal understøtte, der skal afgøre, hvilken hjælp vejlederne skal tilbyde,” siger undervisningsminister Christine Antorini (S).

Læs mere om læringskonsulenterne her

Hvis du er interesseret, kan du tilmelde dig de fire konferencer her:

UCC, den 20. maj 2014, Hotel Scandic Copenhagen, Vester Søgade 6, 1601 København V

UC Sjælland, d. 22. maj 2014, Campus Slagelse, Slagelsesvej 70-74, 4100 Sorø

UC Lillebælt d. 4. juni 2014, Asylvej 7-9, 5000 Odense C

VIA UC, d. 11. juni 2014, Campus Aarhus N, Hedeager 2, 8200 Aarhus N