13. juni 2014

Borgmesterbattle om fremtidens veje

Er det vejene i hovedstaden eller på landet, der fortjener et løft, når der skal investeres i fremtidens infrastruktur? Det var det store debatemne, da to borgmestre krydsede verbale klinger på årets Folkemøde.

”Vi skal have et Danmark i balance, og land og by er afhængig af hinanden. Men man skal kun investere, hvor det giver mening.”

Sådan lød  budskabet fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S), da han diskuterede fremtidens infrastruktur med Iver Enevoldsen (V), borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune på Folkemødet på Bornholm.

Byen mod landet

Her var Klostergården i Allinge blevet en kamparena med journalist Jens Ringberg som ringmester. Det var Dansk Industri, der havde inviteret de to borgmestre til at krydse verbale klinger. For hvad er vigtigst, hvis man vil sikre erhvervslivet; supercykelstier og metro i hovedstaden eller bredere veje i det jyske?

”Vi har måttet sige nej til nye virksomheder, som havde planer om at placere sig i Ringkøbing-Skjern Kommune. Men vi har ingen motorvej, og så vælger de Holstebro. Tid er penge, og derfor betyder en ordentlig infrastruktur kolossalt meget for virksomhederne,” sagde borgmester Iver Enevoldsen og fortsatte:

”Infrastrukturen har en kolossal betydning for erhvervsudviklingen. Det kan vi se, der hvor motorvejene ligger. De kommuner, der kan gøre brug af en motorvejsforbindelse, får noget foræret fra staten ved, at der er blevet bygget motorveje.”

Motorveje gør det ikke alene

Overborgmester Frank Jensen var da også enig med den vestjyske borgmester i, at infrastruktur betyder meget for erhvervslivet i en kommune. Motorveje alene skal dog ikke ses som en løsning, der automatisk skaber vækst, lød det fra overborgmesteren.

”Tilbage i 80'erne i Nordjylland i forbindelse med etableringen af storebæltsforbindelsen, blev der skabt flertal for, at der skulle være to motorvejsforbindelser fra Aalborg op igennem Vendsyssel; en til Hirtshals og en til Frederikshavn. Hvis man ser på udviklingen i Frederikshavn og Hirtshals, så er de jo ikke blevet til metropoler eller vækstcentre. Der er altså også nogle andre forudsætninger, der også skal være til stede.

De to borgmestre kunne dog blive enige om, at der er brug for et Danmark i balance, hvor der både bliver investeret i hovedstaden og i vandkantskommunerne, så det fortsat er attraktivt for erhvervsliv og danskere, at vælge at bo i tyndt befolkende områder.