14. januar 2014

Aftale om togfond trods omvej

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgået aftale om togfonden. Med aftalen afsættes 28,5 milliarder kroner til et løft af den danske jernbane.

Efter hvad der i går lignede et sammenbrud indgik regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten onsdag en aftale om togfonden. Aftalen indebærer, at Timemodellen gennemføres, og at størstedelen af jernbanen i Danmark elektrificeres.

Det betyder, at man fremover kan køre i moderne, klimavenlige el-tog på en time mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København.

"Vi skaber markant hurtigere tog for hele Danmark. Timemodellens superlyn vil binde de største byer i Danmark tættere sammen, og vi opgraderer en række regionalbaner, så togene kan køre hurtigere bl.a. mellem Aalborg - Frederikshavn og Holbæk- Kalundborg," udtaler transportminister Pia Olsen-Dyhr i en pressemeddelelse.

Med aftalen gennemføres der samtidig hastighedsopgraderinger af en lang række regionale baner, som særligt vil komme danskere i yderområder til gode og forstærke de markante rejsetidsgevinster, som Timemodellen medfører. Med aftalen er det bl.a. også besluttet at anlægge en helt ny bane til Billund og at investere i ekstra spor og øget kapacitet i Nordjylland, ved Gødstrup station ifm. det nye sygehus, mellem Herning og Holstebro og ved Ny Ellebjerg station.

”Jeg vil gerne sige et kæmpe tillykke til danskerne. For med aftalen i dag får vi endelig en moderne, hurtig og grøn jernbane i Danmark. En jernbane, som vil give et reelt, konkurrencedygtigt alternativ til bilen og skabe helt nye muligheder for at bruge den kollektive transport og samtidig få mere tid til at få hverdagen til at hænge sammen."