23. januar 2014

Én samlet indgang for virksomheder og udenlandske borgere i København og 15 omegnskommuner

Samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og 15 omegnskommuner sikrer fra årsskiftet én samlet indgang for internationale arbejdstagere, medfølgende familier og udenlandske studerende i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Også virksomheder, der rekrutterer og ansætter udenlandsk arbejdskraft, får glæde af aftalen.

15 kommuner i Region Hovedstaden og Region Sjælland har netop indgået en partnerskabsaftale med Københavns Kommune. Det betyder, at internationale tilflyttere i de pågældende kommuner får adgang til International Citizen Service i København fra 1/1 2014. Udover International Citizen Service-centret  i København er der også etableret centre i Aarhus, Odense og Aalborg. Her er alle relevante myndigheder samlet og kan derfor i en enkelt arbejdsgang udstede CPR nummer, sundhedskort, arbejds- og opholdstilladelse samt skattekort.

Dette skal sikre en effektiv og smidig indgang for internationale borgere og for arbejdsgivere, der rekrutterer og ansætter udenlandsk arbejdskraft.

International Citizen Service København er placeret i International House, der under samme tag har samlet en lang række private og offentlige services, der skal styrke tiltrækning, modtagelse og fastholdelse af internationale borgere. Disse tilbud får regionernes borgere og virksomheder nu også glæde af.


Udenlandske tilflyttere kan således se frem til at få hjælp til jobsøgning for medfølgende ægtefæller og studerende samt kurser i interkulturel forståelse, faglige og sociale arrangementer, netværksmøder mv. Virksomheder i Region Hovedstaden og Region Sjælland kan desuden modtage hjælp til at rekruttere, ansætte og modtage internationale medarbejdere.

Blandt de 15 kommuner er: Dragør Kommune, Frederiksberg Kommune, Hillerød Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Kalundborg Kommune, Lejre Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Roskilde Kommune, Rødovre Kommune, Allerød Kommune, Gladsaxe Kommune, Slagelse Kommune, Stevns Kommune og Solrød Kommune.
Læs mere her.