07. februar 2014

Hvidovre skal brandes som filmby

Hvidovre Kommune, Zentropa og NNTV er gået sammen om at udvikle en hjemmeside, der skal markedsføre Hvidovre som filmby. Borgmester håber på at få endnu flere filmproduktioner til byen.

”Vi var enige om, at vi KAN noget sammen her i Hvidovre – både fra kommunens og virksomhedernes side, og at det handler om at gøre det synligt for flere i filmbranchen.”

Sådan siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg (S) om baggrunden for et noget usædvanligt samarbejde mellem filmselskabet Zentropa, medievirksomheden NNTV og kommunen.

Hvidovre har allerede dannet rammerne om flere prisvindende danske og internationale film, og det skulle gerne fortsætte, lyder det fra borgmesteren. Derfor har trekløveret udviklet en engelsksproget hjemmeside www.filmlandhvidovre.org, som skal være med til at markedsføre kommunen som filmby.

Har det hele

”I kraft af, at Zentropa og andre filmselskaber i mange år har holdt til her i Hvidovre, har vi her en unik samling af kompetencer og erfaringer, der har med filmproduktion at gøre, og dem vil vi gerne skilte med,” siger borgmesteren og fortsætter:

”Helt konkret ser vi, at filmselskaberne har brug for nem adgang til locations, tilladelser fra forskellige myndigheder, adgang til udstyr og erfarne filmfolk – og så er der alt det rundt om produktionen, som drejer sig om indkvartering, forplejning osv. Alt det har vi her i Hvidovre.”

Borgmesteren understreger, at kommunens interesse i at få flere filmproduktioner til kommunen både drejer sig om at skabe vækst og udvikling for de lokale virksomheder – både i og udenfor den kreative branche, og at holde fast i Hvidovre som filmby. For Zentropa, NNTV og andre kreative virksomheder kan tiltrækningen af flere filmproduktioner kaste flere opgaver af sig og være med til at skabe en frugtbar synergi.