12. december 2014

Derfor fører vi på Facebook

Odder, Horsens og Københavns Kommuner klarer sig ifølge KL's seneste optælling bedst på Facebook. Vi har spurgt dem, hvad successen skyldes.

KL har netop lavet en optælling over de danske kommuners brug af Facebook. Den viser, at 63 ud af 98 kommuner i 2014 er kommet på det sociale medie. Det varierer dog, hvor aktive kommunerne er. Måles der på forskellige barometre, så er det også forskellige kommuner, som er bedst til at få mange følgere og interagere med dem.

Ikke overraskende er det Danmarks hovedstad, som har flest følgere på Facebook – faktisk hele 36.600. Det er mere end en fordobling siden sidste år, hvor kommunen havde 15.204 fans. Interessen skyldes ikke alene annoncering, mener kommunikationskonsulent i Københavns Kommune, Tine Germundsson:

”Annoncering giver os mellem 20-50 nye fans om dagen. Men det, som virkelig rykker, er, når vores opslag kører viralt. Fx fik vi knap 400 nye fans, da vi lavede et opslag om et julemarked. Opdateringen nåede ud til 450.000 mennesker, det var helt vildt.”

”Årsagen, til at opslaget nåede så bredt ud, er, at det var et nært opslag, som folk delte med venner og familie uden for København for at sige ’hey, skal vi ikke besøge det her julemarked?’,” siger Tine Germundsson.

Hun nævner, at også beredskabsmeddelelser om fx skybrud er noget, som aktiverer følgerne og lokker nye til. I august fik kommunen 200 nye følgere efter tre indlæg om skybrud.

Tradition for at blande sig

Et er at have mange fans, noget andet er at se på, hvor mange personer kommunens opdateringer rent faktisk når ud til. Sættes kommunernes indbyggertal i relation til antallet af følgere, så er det ifølge KL’s undersøgelse Odder Kommune, som klarer sig bedst.

Ifølge kommunens webmaster skyldes det, at der arbejdes hårdt på at skrive nærværende opslag, der lægger op til interaktion med borgerne. 

Derudover er der blandt kommunens borgere en tradition for at engagere sig i kommunens arbejde via de digitale kanaler.

”Da vi i sin tid lavede den første hjemmeside, så havde den et debatforum, hvor folk virkelig var aktive. Derfor er det også naturligt for vores borgere at deltage i dialogen på Facebook,” siger webmaster i Odder Kommune, Claus Buur:

”Derudover er vi en lille kommune på omkring 21.000 borgere. Det gør, at borgerne automatisk også har et større tilhørsforhold til kommunen. Fx er chancen for, at de kender den person, som vi skriver en statusopdatering om, stor. Det medfører igen, at folk er mere tilbøjelige til at blande sig,” siger Claus Buur.

Horsens interagerer bedst

I KL's optælling er det Horsens Kommune, som er bedst til at interagere med sine følgere. Kommunen tager dog vinderpladsen med sindsro og ydmyghed, da dens side kun har eksisteret i knap en måned.

"Vi har næsten lige oprettet siden, så årsagen til at vi topper på engagement rate skyldes nok primært, at vi har en hurtigt voksende fanbase, fordi siden er så ny," siger web- og kommunikationsmedarbejder i Horsens Kommune Anna Ribold:

"Vi oplever, at kommunens borgere og medarbejdere er meget stolte over siden. Men vi arbejdede også længe på at lave en ordentlig indholdsstrategi, inden vi gik på. Simpelthen for at sikre, at vi får lavet nogle seje opslag, så vi ikke falder ind i stereotypen om 'den kedelige kommune'."

Bruger Facebook aktivt

I Københavns Kommune forklarer de også, at de hele tiden øver sig i at formulere opslag, der lægger op til interaktion med følgerne.

”Vi spurgte for nyligt vores følgerne, hvordan vi kan skabe en bedre cykelkultur i København. Her fik vi mere end 1000 kommentarer. Dem kan vores folk nu bruge til at arbejde videre med. Så kommunerne kan virkelig få noget ud af at bruge Facebook til det, det er bedst til – nemlig dialog,” siger Tine Germundsson:

”I Københavns Kommune stræber vi derfor ikke nødvendigvis efter at få så mange følgere som muligt. Faktum er dog, at antallet af følgere er et godt udgangspunkt for at nå bredt ud viralt – fordi ens venners venner også får dem på deres væg. Derfor er det afgørende, at vi laver nogle gode opslag.”

Læs hele KL's undersøgelse af kommunernes tilstedeværelse på Facebook her.