10. april 2014

Skoleledere forudser højere fagligt niveau efter reform

3 ud af 4 skoleledere er positive overfor skolereform, og det er godt nyt, for lederne skal gå forrest, siger ekspert.

3 ud af 4 af skoleledere mener, at den nye folkeskolereform vil løfte det faglige niveau på skolerne. Det viser en rundspørge, som P4 København har foretaget blandt 457 skoleledere i hele Danmark

De positive skoleledere glæder formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal

”Man ved fra international forskning, at den allervigtigste enkeltfaktor for at en reform skal blive en succes er, at ledelsen er positivt indstillet og arbejder benhårdt for det her,” siger han til P4

Alle medarbejdere skal med

Claus Hjortdal medgiver dog, at succesen kun kan blive en realitet, hvis alle skolens medarbejdere går positivt ind til opgaven. Derfor er det vigtigt at arbejde med medarbejderne, siger han

- Det er alle medarbejdere på folkeskolen, vi skal have med os hvis det skal lykkes. Ikke kun lærerne, men hvis ikke lederen er positiv, så lykkes det overhovedet ikke, siger han.

Forsker: Lederne skal gå forrest

Samme holdning Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved VIA University College. Han vurderer, at når lederne fra start har ja-hatten på, så er vejen banet for reformens indtog.

”Det betyder, at man relativt hurtigere kan gå ind og arbejde med reformens indholdsmæssige sider,” mener Andreas Rasch-Christensen til P4.

Skolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler betyder, at lederne skal styre lærernes arbejdstid, tilrettelægge undervisning i tråd med regeringens målsætninger og stå på mål for resultaterne. Og det er vigtigt, at skolelederne har styr på den del, mener Andreas Rasch-Christensen.

”Hvis lederne er tætte nok på maskinrummet, og hvis de sætter nogle klare pædagogiske visioner og målsætninger, så kan de være med til at påvirke elevernes læring direkte gennem deres ledelse,” vurderer han.