20. oktober 2013

Brugerne er vilde med kommunale Facebook-sider

Kommunale Facebook-sider løfter kommunens omdømme og styrker lokaldemokratiet. Det viser en ny stor spørgeskemaundersøgelse blandt sidernes brugere.

Brugerne er vilde med de kommunale Facebook-sider. Otte ud af ti er tilfredse eller meget tilfredse med deres kommunes Facebook-side, og den gode oplevelse smitter både af på borgernes opfattelse af kommunen og motiverer dem til at engagere sig i lokaldemokratiet.

Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse foretaget af KL i samarbejde med 19 af de 27 kommuner, der i dag har officielle kommunesider på Facebook.

Facebook booster omdømmet
Fire ud af fem adspurgte erklærer sig tilfredse eller meget tilfredse med deres kommunes Facebookside, og halvdelen af brugerne har fået en mere positiv opfattelse af kommunen takket være siderne. De oplever bl.a. kommunen som mere åben, moderne og serviceminded.

Har siden ændret din opfattelse af kommunen?

Hvordan mere positivt

”Undersøgelsen viser, at Facebook-siderne giver kommunerne et omdømmeløft, som det ville koste en mindre formue at opnå via almindelig reklame. Det kan kun styrke business casen, når de resterende 71 kommuner skal vurdere, om det er umagen værd at lave officielle kommunesider,” siger chefkonsulent Jesper Brieghel fra KL.

Facebook styrker demokratiet
Undersøgelsen viser desuden, at Facebooksiderne styrker det lokale demokrati. 73 procent vurderer, at siderne giver dem bedre mulighed for at deltage i debatten om, hvad der foregår i kommunen. 40 procent føler, at de har fået en bedre kontakt med kommunens politikere. Og 56 procent synes, de har fået en bedre forståelse af lokalpolitikken i kommunen.

Har kommunens Facebookside givet dig bedre mulighed for at deltage i debatten om, hvad der sker i kommunen?

Bedre mulighed for debat

”Det opsigtsvækkende er, at det ikke kun er ’Tordenskjolds soldater’, vi har fat i. Via Facebook får kommunen også fat i borgere, der ellers er gået uden om nyheder fra kommunen og som ikke tidligere har været lokalpolitisk aktive,” siger Jesper Brieghel.

Flere borgere kommer til orde
En tredjedel af de adspurgte er brugere, der hverken læser kommunens nyheder på hjemmesiden eller får kommunens nyhedsbrev. De modtager nu jævnligt nyheder og information fra kommunen via Facebook – og sætter stor pris på det.

Halvdelen af undersøgelsens respondenter har aldrig skrevet et læserbrev, blogindlæg eller kommentar på en hjemmeside. Af dem bruger 26 procent (svarende til 14 procent af alle respondenter) nu Facebook til for første gang at komme til orde. Enten ved at deltage direkte i den politiske debat eller ved at gøre opmærksom på ting, de oplever ikke fungerer i kommunen. Og 37 procent bruger Facebook til at læse andre borgere og politikeres holdning til emner i kommunen.

Sænker barren for deltagelse
”Facebook-siderne sænker simpelthen barren for deltagelse i det lokale demokrati. Flere følger med i den lokale debat og nye borgere får mod på at tage ordet. Det vækker til eftertanke op til et kommunalvalg, hvor hele det kommunale Danmark kæmper for at skabe ny interesse for lokaldemokratiet og dermed forhåbentlig bringe den dalende valgdeltagelse i vejret,” siger Jesper Brieghel.

YDERLIGERE MATERIALE