19. november 2013

Busserne går ind i kampen for at hæve stemmeprocenten

En række busselskaber er gået ind i kampen om at få danskerne til at stemme til kommunal- og regionsvalget. Det sker både ved at vise info-film og ved at oplyse om, hvor man kan stemme.

”Hva’ vil DU?” Det vil Simon Kvamm, forsanger i Nephew, spørge passagererne i en lang række busser over hele landet om, når de kører med bussen.

Busserne vil vise en specialfremstillet film, hvor passagererne på Sjælland, Fyn, Bornholm, i Nordjylland og i København opfordres til at tage stilling og til at stemme til kommunal- og regionsvalget. Derudover vil borgerne i Nordjylland på udvalgte busser blive oplyst af chaufføren om hvilke stemmesteder, der ligger tæt på ruten.

Det sker alt sammen, fordi Arriva, FynBus, Bornholms Trafikselskab og Nordjyllands Trafikselskab har indgået et samarbejde med KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet, der tilsammen udgør parterne bag kampagnen ”Tænk dig om før du ikke stemmer”.

Hos Arriva, der viser filmen på en række udvalgte ruter i København, og 43 togsæt i Jylland, er man glade for at kunne hjælpe med at oplyse om valget

”Vi er gået med i det her samarbejde, fordi vi mener, at det er en naturlig del af vores ansvar at oplyse borgerne om så vigtig en ting. Vores erfaring siger, at når vi viser film på den måde, så er der rigtig mange, der ser dem, og derfor tror vi bestemt, at vi kan være med til at gøre en forskel. Det er vigtigt, at alle danskere tager del i demokratiet, og vi er glade for, at vi kan hjælpe borgerne ved at informere om valget,” siger Thomas Hedegaard, kommerciel direktør i Arriva.

Nordjyllands Trafikselskab er også rigtig glade for at kunne hjælpe borgerne med at stemme:

”Vi har valgt at indgå i dette samarbejde, fordi vi gerne vil være med til at hæve stemmeprocenten her i Nordjylland. Derfor vil buschaufførerne i udvalgte busser fortælle passagererne i højtalerne, når bussen kommer til et sted, hvor man kan stemme. Vi er rigtig glade for, at vi på den måde kan hjælpe borgerne med at stemme til kommunal- og regionsvalget,” siger Thomas Kastrup-Larsen, formand for Nordjyllands Trafikselskab.

Ambitionen er at nå de 20 procent af danskerne, der stemmer til folketingsvalget, men ikke til kommunal- og regionsvalget. KL’s formand Erik Nielsen håber, at samarbejdet med busselskaberne vil have en positiv effekt på stemmeprocenten:

”Vi vil gerne vise borgerne, at det er nemt og vigtigt at stemme til kommunal- og regionsvalget. Lokalpolitik har nemlig rigtig stor betydning i borgerne hverdag, og hver stemme tæller og gør en forskel. Med kampagnen samarbejder vi med mange forskellige aktører, der kan gøre valget synligt og lettilgængeligt i borgernes hverdag, og det glæder mig, at trafikselskaberne, der hver dag er i kontakt med mange danskere i alle aldre, hjælper os i kampen om at øge interessen for det lokale demokrati,” siger KL’s formand Erik Nielsen.

Som et andet led i kampagnen hjælper Rejseplanen.dk også danskerne med at finde vej til stemmeboksene, idet man på Rejseplanen kan indtaste sin nuværende placering og derefter skrive ”stem ’bynavn’”. Herefter guider Rejseplanen danskerne til den hurtigste vej til det nærmeste sted. Rundt om i landet hjælper kommunerne også danskerne på vej til stemmeboksene ved at lave valgbusser, og i Sønderjylland tilbyder Sydtrafik, at man på valgdagen kan køre med bussen tur-retur for bare fem kroner.

For yderligere informationer kontakt:

  • Line Oxholm Thomsen, Pressekonsulent i KL, tlf. 33 70 35 36 og mail: lnt@kl.dk.
  • Thomas Hedegaard, Kommerciel direktør i Arriva, tlf. 20 90 96 70 og mail: thomas.hedegaard@arriva.dk.
  • Gine Monrad Petersen, Product Manager hos Nordjyllands Trafikselskab, tlf. 99 34 11 11 og mail: gmp@NTmail.dk.

Læs mere om kampagnen her

Se film med de seks kendte ambassadører på stem.dk