05. august 2013

Brugervenlige selvbetjeningsløsninger i det offentlige

Det giver god mening, at de borgere, der godt kan, skal betjene sig selv på nettet. Men brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger skal være i orden, skriver KL-kontorchef i debatindlæg.

Af Pia Færch, kontorchef i KL

Den 26. juni kritiserede Rolf Molich i Politiken, under overskriften, ’Selv et simpelt lægeskrift er ren kaos’, at borgerne i stadig større omfang skal bruge digitale, offentlige selvbetjeningsløsninger, der ofte ikke er gode og brugervenlige nok.

Som eksempel nævnte han skift af læge, hvor han peger på en lang række problemer ved den nuværende løsning.

Jeg er meget enig i, at brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger skal være i orden, og at den nuværende løsning ved lægeskift ikke er god nok.

Men som Rolf Molich selv skriver, så er det først fra december i år, at digital selvbetjening bliver obligatorisk ved lægeskift. Når det sker, vil den digitale løsning skulle leve op til en række krav til brugervenlighed og tilgængelighed.

Der er derfor et omfattende arbejde i gang for at forbedre selvbetjenings-løsningen ved lægeskift. Så de uhensigtsmæssigheder, som Rolf Molich peger på, vil ikke kunne opleves efter 1. december.

Giver god mening

Der er bred politisk opbakning til, at digital selvbetjening skal gøres obligatorisk på en række områder. Det betyder, at de borgere, der godt kan, skal betjene sig selv på nettet, og det mener KL giver god mening.

Borgerne bruger jo i forvejen digitale løsninger på alle mulige områder, og ved at bruge digitale løsninger, eksempelvis ved lægeskift, slipper man for at skulle møde op i borgerservice.

Det er både nemmere og hurtigere for den enkelte borger, og det er billigere for samfundet. Det betyder, at der kan prioriteres flere ressourcer til eksempelvis velfærd.

Fornuftige betragtninger

Samtidig lægger kommunerne sig i selen for at hjælpe borgere med at bruge digitale løsninger. Og de borgere, der ikke kan bruge digitale løsninger, får naturligvis hjælp, så der er ingen, som tabes.

Rolf Molich har en række fornuftige betragtninger om, hvordan man kan sikre, at brugervenligheden er i top, og at man indretter systemerne ud fra borgernes behov. Det er noget, som kommunerne er meget opmærksomme på, og jeg kan garantere for, at det vil blive ved med at være et fokusområde.

Det sker blandt andet ved, at brugerne involveres i designet af selvbetjeningsløsninger. Derudover har kommunerne tæt dialog med leverandørerne om at sikre, at løsningerne faktisk afspejler de konkrete behov hos brugerne.

Endelig er der udarbejdet en fællesoffentlig vejledning, som indeholder konkrete krav, som leverandørernes løsninger skal leve op til for at være brugervenlige.

**********************************************************

Debatindlægget fra Pia Færch er skrevet som en reaktion på kronikken "Selv et simpelt lægeskift er ren kaos" .

Politiken har ikke ønsket at bringe indlægget.

YDERLIGERE MATERIALE

  • LINK

    Læs kronik: Selv et simpelt lægeskift er ren kaos