12. april 2012

Danske landeveje er nedslidte

Ny rapport viser, at de danske landeveje er så nedslidte, at de er til fare for færdselssikkerheden. Man går efter at få mest sikkerhed for pengene, siger KL’s Martin Damm.

De danske landeveje udgør ifølge en ny rapport fra Trafiksikkerhed og Vejservice en fare for færdselssikkerheden. Det skyldes bl.a. huller i asfalten, for korte autoværn og manglende skilte på vejene uden for byzonen, skriver Ritzau.

Rapporten konkluderer, at hvis kommunernes landeveje på landsplan har lige så mange mangler, som de 11 kommuner, der har indgået i undersøgelsen, ville der skulle sættes ind 11.000 til 12.000 steder, hvis færdselssikkerheden skal i top.

En falsk følelse af sikkerhed
I 2011 viste en undersøgelse fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, at vejenes indretning eller tilstand er medvirkende årsag til hver tredje eller fjerde ulykke på landevejene.

”Det kan være en falsk følelse af sikkerhed på landevejen, fordi der er for mange kantpæle, autoværn og belægninger og så videre, der reelt ikke yder sikkerhed,” siger Michael Stisen, formand for Brancheforeningen for Trafiksikkerhed & Vejservice til Ritzau.

En prioriteringssag i kommunerne
Ifølge rapporten er en oplagt forklaring på problemet, at kommunerne under finanskrisen har sparet på vedligeholdelsen af vejen og dermed indirekte også på færdselssikkerheden.

Formanden for KL’s Teknik- og Miljøudvalg Martin Damm (V) siger til Rit-zau, at han anerkender, at det er en prioriteringssag. Mange kommuner laver trafiksikkerhedsplaner, hvor man oftest prioriterer at sikre farlige vejkryds eller sving, hvor der sker mange ulykker.

”Det vil altid blive en prioritering. Man skal være både døv og blind, hvis ikke man er klar over, at der ikke bliver slået til Søren i kommunerne, som det er lige nu – man går efter at få mest sikkerhed for pengene,” siger Martin Damm.