21. juni 2010
Handicapområdet - 10 råd om lokal ledelsesinformation og centrale indikatorer
God ledelsesinformation kan understøtte den politiske, faglige og økonomiske styring på området. Ledelsesinformation kan danne grundlag for politiske drøftelser af udviklingen og faglige drøftelser af sammenhængen mellem den faglige indsats og økonomi, visitationspraksis mv.
Læs de 10 råd om lokal ledelsesinformation og de centrale indikatorer på handicapområdet i de to notater til højre.
KL har i samarbejde med en række kommuner udarbejdet 10 råd om lokal ledelsesinformation, jf. boksen nedenfor. De 10 råd har fokus på, hvordan man udarbejder god ledelsesinformation. Det handler bl.a. om at opstille indikatorer, der afspejler politiske målsætninger og serviceniveau, at udvælge indikatorer til faglig styring og indikatorer der fokuserer på effekten af indsatsen.
Ledelsesinformation er imidlertid kun noget værd, hvis den bliver brugt aktivt i styringen. Rådene indeholder derfor også anbefalinger om, hvordan ledelsesinformationen anvendes som aktivt styringsværktøj i den faglige og økonomiske styring. Det handler bl.a. om at anvende ledelsesinformationen til at skabe en faglig styringskultur, hvor faglighed og økonomi går hånd i hånd, til at kvalificere kommunens bestillerfunktion og til at sikre politiske handlemuligheder.
Nr. | 10 råd om lokal ledelsesinformation (LIS) |
1 | Målret ledelsesinformationen til de forskellige målgrupper |
2 | Opstil indikatorer, der afspejler de politiske målsætninger og serviceniveauet |
3 | Skab overblik over disponerede udgifter og følg op på antal modtagere og gennemsnitspriser |
4 | Udvælg indikatorer til den faglige styring |
5 | Udvælg indikatorer, der følger op på effekten af indsatsen |
6 | Skab troværdig ledelsesinformation |
7 | Brug LIS til at udvikle en faglig styringskultur, hvor faglighed og økonomi går hånd i hånd |
8 | Skab dialog mellem fagchef og økonomifunktion om nøgletal og styringsinitiativer |
9 | Understøt de kvartalsvise oversigter med oplysninger, politikerne kan handle på |
10 | Brug LIS som redskab til at kvalificere kommunens bestillerfunktion |
KL har som supplement til de 10 råd udarbejdet et forslag til 15 centrale indikatorer på handicapområdet, som det er relevant for den enkelte kommune at følge op på, jf. boksen nedenfor.
Centrale indikatorer på handicapområdet |
Antal anbragte børn fordelt på forskellige anbringelsestyper |
Antal brugere i botilbud – og botilbudslignende tilbud |
Antal brugere i dagforanstaltning |
Antal brugere der modtager hjælperordninger |
Antal brugere der modtager omfattende støtteforanstaltninger |
Antal refusionsberettigede sager |
Antal brugere i botilbud og botilbudslignende tilbud fordelt på egne og eksterne tilbud |
Antal sager pr. sagsbehandler |
Aldersfordeling af modtagere |
Udgifter pr. ydelse fordelt på sagsbehandlere |
Disponerede udgifter som andel af budget |
Disponerede udgifter pr. bruger i botilbud og botilbudslignende tilbud |
Disponerede udgifter pr. bruger i dagforanstaltning |
Disponerede udgifter pr. bruger i hjælperordning |
Disponerede udgifter pr. modtager til merudgiftsydelser og hjælpemidler |