Bedre intern kommunikation via resultater

Københavns Kommune har lanceret en ny hjemmeside, der har fokus på kommunens resultater. Ideen er at skabe en intern kommunikationsform, der sikrer videndeling på tværs af forvaltninger, og som kan bruges som ledelsesværktøj og vindue ud ad til, samtidig med at medarbejderne rent faktisk læser artiklerne.

Det har været en udfordring at skabe et fælles forum for syv forvaltninger, der ellers ikke har haft tradition for fælles kommunikation på tværs af forvaltningerne. Med nyhedsbrevet KK Brief og hjemmesiden ”Et Bedre København”, forsøger Københavns kommune at ændre kulturen.  

Intern kommunikation og ekstern formidling
Selvom hjemmesiden har et strategisk internt sigte, fungerer den også som et vindue ud ad til. Der er nemlig to primære målgrupper. Kommunens medarbejdere og de journalister, der har kommunen som deres stofområde.

Kommunikationscheferne i alle kommunens syv forvaltninger er enige om, at resultatkommunikation er en god måde at holde såvel medarbejdere som journalister opdaterede på udviklingen i landets hovedstad. Men det stiller også krav til den redaktionelle linje. 

”Når man som kommune vælger at kommunikere med afsæt i resultater, er det vigtigt at finde det rigtige redaktionelle mix. Når vi vælger indholdet til nyhedsbrevet, leder vi efter historier, der siger noget om forvaltningernes arbejde, har et tydeligt afsæt i en politisk flertalsaftale og har relevans for mange. Herefter skal vi identificere de helt rigtige tal, der understøtter budskabet,” forklarer kommunikationschef i økonomiforvaltningen, Marie Scott Poulsen.

Vis effekten af arbejdet
For et år siden satte økonomiforvaltningen fokus på effekter og resultater af de politiske beslutninger. Det skulle blive tydeligere hvilken effekt, forvaltningens arbejde havde for byen. Det smittede selvfølgelig af på kommunikationen både internt og eksternt.

”Umiddelbart ligner det en taknemmelig kommunikationsopgave. Der er heldigvis nok af gode resultater at tage af, og med den rette formidling kan resultatkommunikation både bruges af medarbejderne til at eksponere deres gode arbejde, og af ledelsen som styringsværktøj og motivationsfaktor for at skabe konstant fokus på effektmål og resultatskabelse,” forklarer Marie Scott Poulsen.

Det er medarbejdere fra forskellige fagområder, der sørger for at skaffe og verificere de tal, der skaber grundlag for resultatkommunikationen. Kommunikationsafdelingen står så for at vinkle historien, skrive en nyhedstekst og finde illustrationer.

Ekstra Bladet møder Mandag Morgen
Den nye model for nyhedsbrevet handler om altid at tage udgangspunkt i et tal, skære kraftigt ned på tekst og redaktionelt arbejde og bruge flere grafer, lagkager og andre figurer til at understøtte historien. Endelig fik nyhedsbrevet en martkant anderledes grafik.

”Vi er landet på en model, hvor Ekstra Bladet møder Mandag Morgen. Det skal sikre højere gennemslagskraft hos forvaltningens travle medarbejdere. Samtidig skal tallet definere historien og vinklen. Intern kommunikation kan være et strategisk ledelsesværktøj. Det har vi besluttet, at det skal være i økonomiforvaltningen. Og nu håber vi, at vi har fundet formen,” slutter Marie Scott Poulsen.

YDERLIGERE MATERIALE