Herunder indsættes spørgsmål og svar vedrørende medfinansiering.
Vedr. AFI lov §§ 3, 4 og 5.
Spørgsmål:
Hvordan skal reglerne i udkastet til den nye AFI lov, §§ 3, 4 og 5 forstås? Det følger af udkastets § 4, at ret til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladestandere, herunder etablering af offentligt tilgængelige ladestandere, der anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har rådighed over, kræver i overensstemmelse med § 3 en aftale mellem kommunen og operatøren af ladestanderen. Efter § 3 skal aftalen indgås på markedsvilkår. I § 5 er der regler om, i hvilke situationer, kommunerne i forbindelse med indgåelse af aftaler efter § 4, kan yde betaling til operatøren af ladestanderen. Skal reglerne forstås således, at kommunen ikke kan yde betaling til operatøren af ladestandere i forbindelse med aftaler indgået efter § 4, men alene i de i § 5 nævnte tilfælde? Forstået således at kommunen i det udbud eller den annoncering, der foretages inden indgåelse af aftale efter §§ 3 og 4, alene kan stille arealet til rådighed som sin del af aftalen og ikke yde nogen former for betaling?
Svar fra Kammeradvokaten/Poul Schmith:
Det fremgår af lovforslagets § 5, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet i forbindelse med indgåelse af aftale efter forslagets § 4 kan yde betaling til operatøren af ladepunkter i fire nærmere angivne situationer, jf. § 5, stk. 1, nr. 1-4. De muligheder for medfinansiering, som fremgår af § 5, stk. 1, vedrører efter bestemmelsens ordlyd aftaler indgået i medfør af § 4. Herudover bemyndiges transportministeren i § 5, stk. 2, til, ud over de i stk. 1, nr. 1-4 nævnte tilfælde, at fastsætte (yderligere) regler om, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet inden for visse rammer kan yde betaling til operatøren af ladepunkter i forbindelse med indgåelse af aftaler efter § 4.
Det fremgår af afsnit 3.3.2.2.2 i bemærkningerne til lovforslaget, at de nærmere regler for yderligere regional og kommunal medfinansiering af offentligt tilgængelige ladepunkter på kommunale og regionale arealer har været genstand for drøftelser mellem en række partier, som har indgået Aftale om regulering af ladestandermarkedet af 28. oktober 2021. Af aftalen fremgår, at muligheden for medfinansiering gives inden for klare rammer, som indebærer, at medfinansiering sker på markedsvilkår og kun kan finde sted:
- inden for kommunens eller regionens egen anlægsramme,
- i en begrænset årrække foreløbigt frem til og med 2024, samt
- ud fra en model, hvor kommunalbestyrelse eller regionsråd først træffer beslutning om eventuelt at disponere midler til aftaler om ladeinfrastruktur efter afholdelsen af udbud, såfremt der viser sig at være behov for medfinansiering.
Aftale om regulering af ladestandermarkedet af 28. oktober 2021 lægger således op til, at en beslutning om medfinansiering først træffes efter afholdelsen af et udbud, som har vist, at der består et behov for medfinansiering.