Teknik og miljø Bæredygtige bygninger

Byggelov og sagsbehandling

På denne side kan du finde information om byggeloven, den kommunale sagsbehandling og statistik over kommunernes sagsbehandlingstider.

Kommuner på tværs af landet er optaget af at sikre lokal udvikling, fremdrift og vækst. Samtidig er det afgørende at kunne imødekomme erhvervslivets og private borgeres virkelyst og opkvalificering af bygningsmassen. Derfor er der kommunalpolitisk fokus på at sikre et velfungerende regelgrundlag for byggeriet og korte sagsbehandlingstider.

Byggelovens udspecificerede krav og standarder er samlet i bygningsreglementet. Ændringen af Bygningsreglementet i 2018 indebar, at den tekniske byggesagsbehandling af fx brandsikkerhed og statik blev flyttet fra kommunerne og lagt ud til private rådgivere i en certificeringsordning.

KL arbejder for, at de løbende ændringer af bygningsreglementet, herunder også certificeringsordningen, gør byggereglerne lettere at administrere for byggemyndigheden og mulige at forstå og efterleve for ansøgere.

Find KL's høringssvar på bygningsområdet vi linket herunder.

 

Byg og Miljø - et ansøgningssystem 

Det er en del af aftalen om fælles servicemål fra 2015, at kommunernes sagsbehandlingstider for byggesager og miljøgodkendelser skal kunne måles i ansøgningssystemet Byg og Miljø. Byg og Miljø er derfor blevet tilpasset aftalen om servicemål. 

Byg og Miljø er en digital selvbetjeningsløsning, som anvendes af både borgere og virksomheder til ansøgninger om bygge- og miljøtilladelser.

 

Hvordan sagsbehandlingstiden registreres i Byg og Miljø, kan du læse her:

 

Ansøgningstyper og servicemålskategorier

Med det nye bygningsreglement fulgte en tilpasning af Byg og Miljø, hvor ansøgningstyperne er blevet ændret. Dette er nu indarbejdet i dokumentet nedenfor med kobling mellem ansøgningstyper og servicemålskategori. Af dokumentet fremgår fortsat koblingen ift. BR15, som er gældende for sager ansøgt derefter.

  • PDF

    Ofte stillede spørgsmål dec 2018

  • DOCX

    Aktivitetstyper koblet til servicemålsaftalens kategorier 2022.docx

 

Fælles mål for sagsbehandlingstider og godkendelser

Regeringen og KL indgik i december 2015 en aftale om fælles servicemål. Aftalen satte konkrete mål for kommunernes sagsbehandlingstid på miljøgodkendelser, byggesager, og husdyrgodkendelser.

Fakta om aftalen om servicemål

Miljøgodkendelse af virksomheder: 130 dage for mindre miljøbelastende virksomheder og 200 dage for store og komplekse virksomheder.

Miljøgodkendelse af husdyrbrug: For de mindre og mellemstore landbrug fastsættes et servicemål på hhv. 110 og 155 dage. For større landbrug fastsættes et servicemål på 180 dage, mens servicemålet for arealsager fastsættes til 160 dage. Servicemålet på 180 dage udgør et loft for alle typer af husdyrbrug.

Godkendelse af byggesager: 40 dage for mindre kompliceret byggeri og 50-60 dage for mere kompliceret byggeri.

Kommunernes sagsbehandlingstider for byggesager og miljøgodkendelser måles i IT-systemet Byg og Miljø, og sagsbehandlingstider for husdyrgodkendelser måles i IT-systemet husdyrgodkendelse.dk.

Læs mere om aftalen i disse dokumenter:  

  • PDF

    Aftale om servicemål for kommunal erhvervsrettet sagsbehandling 2016

  • PDF

    Hvorfor en aftale om servicemål KL 2016

  • PDF

    Teknisk bilag til Aftale om servicemål

  

Servicemålsstatistik for byggesager og miljøgodkendelser

 Tallene for kommunernes sagsbehandlingstider på bygge- og miljøområdet kan hentes nedenfor.

Evaluering af servicemål

Rambøll Management Consulting har i 2018 evalueret virksomhedernes serviceoplevelse og kommunernes overholdelse af de aftalte sagsbehandlingstider på byggetilladelses-, miljøgodkendelses- og husdyrgodkendelsesområdet for KL, Miljøstyrelsen og den daværende Trafik-, Bygge- og Boligstyrelse. 

Evalueringen viser, at servicemålsaftalen har haft en positiv effekt for sagsbehandlingstidernes længde, men også at det er svært at adskille denne effekt fra andre kommunale tiltag. Aktørerne på området vurderer, at servicemålsaftalen har betydet et større ledelsesmæssigt fokus i kommunerne, og at den formodentlig har medvirket til at reducere sagsbehandlingstiden i nogle kommuner. Læs evalueringen i listen nedenfor.

  • PDF

    Evaluering af servicemålsaftalen Rambøll 2018

  • PDF

    God service er mere end tid KL 2016

  • PDF

    KL Inspirationskatalog Erhvervsservice 2017

  • PDF

    Nyhedsbrev Fælles servicemål 2018

Sagstyper i Teknik og miljø

Kommunerne arbejder løbende med at øge serviceoplevelsen for borgere og virksomheder. 

KL understøtter kommunernes arbejde. Sammen med 11 kommuner og Andersen & Partners Management Consulting har KL identificeret de forskellige typer af servicebehov, kommunerne møder i kontakten med borgere og virksomheder, og formuleret en række tips og tricks til at målrette kommunens sagsbehandling til de forskellige servicebehov. 

Målet er, at kommunerne ved hjælp af sagstyperne kan styrke serviceoplevelsen og reducere sagsbehandlingstiden. Sagstyperne samt tips & tricks er præsenteret i pixi-bogen "Nu til sagen". Den kan downloades på denne side sammen med en drejebog til implementering og tilhørende vejledninger, præsentationer, hjælpeskemaer mv.

  • PDF

    Drejebog Nu til sagen - Guide til implementering 2018

  • PDF

    PIXI Nu til sagen KL 2018

  • PDF

    Sagstyper PIXI bogen - Implementeringsvalg

  • PDF

    Præsentationen - Nu til sagen - Sagstyper i Teknik og miljø 2018

  • PDF

    Skema ansøgninger sagsbehandling

  • PDF

    Skema tilsyn

  • PDF

    Vedr assistance til implementering

×

Log ind