Kultur og fritid Nyhedsbrev

Hjørring Kommunes kommunikationskampagne sætter billeder på foreningslivet

Man skal kunne bruge hinanden til mere end tilskud. Sådan lyder det fra foreningskonsulent Mads Søndergaard Thomsen i Hjørring. Her bringer en kommunikationskampagne det bedste frem i samspillet mellem kommunen og foreningerne under genåbningen.

Mads Søndergaard Thomsen er ansat i en stilling delt imellem Hjørring Kommune og DGI Nordjylland. Selv betegner han sin rolle som ”foreningernes forlængede arm” ind i de to stærke medspillere for fritidslivet i Hjørring. Under genåbningen er hans arbejdstid brugt på en kommunikationskampagne efterspurgt af foreningerne, som skal bringe vigtige budskaber om de frivillige fællesskaber ud til borgerne.

”Foreningerne og deres frivillige er gode til aktiviteterne. De er gode til at skabe og styre aktiviteter, men de er ikke altid lige gode til at fortælle om sig selv, og hvor gode de faktisk er," fortæller han. 

Da man op mod genåbningen i Hjørring Kommunes fritids- og folkeoplysningsudvalg spurgte foreningerne på et dialogmøde om, hvad de savnede hjælp til, var det nemlig konklusionen:

”Noget af det, foreningerne efterspurgte var, at vi hjalp dem i budskabet om, at man skal være en del af fritidslivet. Men også, at man skal være en del af fritidslivet som frivillig”.

Derfor gik foreningskonsulenten til et mediebureau med en del af kommunens afsatte genstartsmidler på området. I fire lange dage fra kl. 8 til kl. 22 tog han med holdet rundt til hele 18 lokale foreninger, der stod klar med aktiviteter, så der kunne tages videoer og billeder til materialet.

Vi har nogle fælles budskaber på tværs af kommunen og foreningerne, som vi kan sparke ud til borgerne.

Stærkt samlet udtryk og gode vibes

Det færdige resultat er lige på trapperne, og består af fire ”medlemsvideoer” målrettet forskellige aldersgrupper, fire kortere versioner til foreningernes brug på sociale medier, to frivilligvideoer, hvor mere end 40 lokale ildsjæle fortæller om dét at være frivillig i en lokal forening, samt mere end 250 billeder af aktiviteterne som de tager sig allerbedst ud i Hjørring Kommunes foreninger.

Og materialet er til gavn for begge parter, forklarer Mads Søndergaard Thomsen:

”Alt det her kommunikationsmateriale er noget, som vi som kommune bruger fremadrettet. Men det er også noget, som foreningerne kan gøre brug af på deres hjemmeside, facebooksider og i de lokale digitale bygrupper for at komme helt ud, hvor borgerne er”.

Derudover påpeger han, at processen i sig selv, fra dialogmøde, til videooptagelser og selve kampagnen, har gjort relationerne mellem kommunen og foreningerne både tættere og bedre:

”Vi har nogle fælles budskaber på tværs af kommunen og foreningerne, som vi kan sparke ud til borgerne. Det har givet nogle gode relationer, gode dialoger og gode vibes omkring det at samarbejde med kommunen via den her indsats.”

Og foreningernes efterspørgsel på hjælp til god kommunikation er ikke kun pynt på toppen, men derimod en del af kagen, ifølge foreningskonsulenten: ”I takt med, at flere og flere kommercielle virksomheder kommer ind i idrætsbilledet, som jo er dygtige til at fortælle om dem selv, så kræver det i dagens samfund, at vores foreninger også er mere kommunikative om de gode oplevelser, der er ude ved dem”.

Du kan følge kommunikationskampagnen fra august på Hjørring Kommunes hjemmeside, sociale medier og ikke mindst via Hjørrings foreninger.

×

Log ind