Stærke børnefællesskaber
Stærke børnefællesskaber er udgangspunktet for børns læring og trivsel
KL mener, at stærke børnefællesskaber er udgangspunktet for børns læring og trivsel. Kommunerne skal sikre læring, trivsel og deltagelse i fællesskaber i dagtilbud og skole, således at alle børn får gode livsmuligheder. Løsninger i læringsmiljøet skal både tale ind i fællesskabet, samtidig med at der bliver taget hånd om det enkelte barns udfordringer.
Årets Børn & Unge Topmøde afholdes derfor med temaet ’Trivsel og stærke børnefællesskaber’. Læs meget mere om årets topmøde her.
KL og Komponent sætter med to nye partnerskaber også fokus på netop stærke børnefællesskaber i dagtilbud og skole. Sidste frist for tilmelding er d. 19. september. Læs meget mere om partnerskaberne ved at klikke her.
Det enkelte barns progression skal følges
Der er behov for, at der følges tæt op på det enkelte barns læring, trivsel og deltagelsesmuligheder. Hvis der ikke er progression, skal indsatsen justeres/ændres. Der skal således være et øget fokus på kvaliteten af det tilbud, som barnet får.
Helheder og sammenhænge er en forudsætning
Arbejdet med stærke børnefællesskaber er en investering. Det kræver helhed og sammenhæng på børne- og ungeområdet på tværs af forvaltningsområderne. Det betyder, at tidlig indsats er helt centralt, hvorfor det er vigtigt, at der også er fokus på dagtilbuddet.
Mere fleksibelt samspil mellem almenområdet og segregerede tilbud
Der er også behov for, at der ses mere fleksibelt og differentieret på samspillet mellem inklusion og segregeret tilbud. Det er i samspillet mellem inklusion og segregerede tilbud samt i samarbejdet med psykiatrien i regionerne, at der er et potentiale. Det betyder, at det er vigtigt at have en plan for, hvornår og hvordan børn i specialtilbud kan komme tilbage til almenmiljøet.
Samarbejdet med alle forældre er vigtigt
Forældrene spiller en helt centralt rolle, de skal opleve, at der bliver taget professionelt hånd om deres børns udfordringer, og børnene selv skal inddrages i valg af indsatser.
|
Eksempler på mellemformer – et nyt inspirationsmateriale
Kommunerne arbejder på forskellig vis med at finde fleksible løsninger, som giver elever med særlige behov mulighed for at få deres undervisning tæt på det almene miljø som muligt.
KL har samlet en række kommunale eksempler, som viser den mangfoldighed der er i arbejdet med mellemformer.
Læs om eksempler på mellemformer her.
Relevante bekendtgørelser, vejledninger, m.v.
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
10 budskaber til ny regering fra landets kommuner
Artikler om stærke børnefællesskaber
- Thomas Gyldal: Folkeskolens fællesskab smuldrer, hvis vi ikke skaber plads til forskellighed
- Kommunale partnerskaber om inkluderende fællesskaber i dagtilbud og skole
- Specialområdet undergraver skolens økonomi
- Gyldal: Spørgsmålet er, om vi har de rette tilbud på hylden på almenområdet
- Halvdelen af elever fra specialklasser starter ikke på ungdomsuddannelse