Børn og unge

Fritids- og klubtilbud

I Danmark er der en lang tradition for, at børn og unge benytter sig af fritids- og klubtilbud. Fritidstilbud er en unik arena for fællesskaber, demokratisk dannelse og det at lære at mestre livet.

Fritidstilbud kan skabe sammenhæng og fællesskaber 

Kommunerne er ansvarlige for at tilbyde fritids- og klubtilbud til børn og unge. Tilbuddene spiller en vigtig rolle i arbejdet med at skabe stærke fællesskaber. De kan skabe sammenhæng mellem skole og fritid og understøtte børn og unges trivsel og læring i løbet af hele dagen. 

Læs mere om fritids- og klubtilbud i de kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet.

Fritids- og klubområdet er er mangfoldigt. Tilbuddenes indhold, organisering og formål varierer, da de er tilpasset børn og unges behov i den enkelte kommune.

Kvalitet i fritids- og klubtilbud

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har undersøgt børn og unges brug af og kvalitet i fritids- og klubtilbud. Rapporten giver ny viden om følgende fire forhold:

    1. Hvordan udviklingen i indskrivninger har været efter skolereformen
    2. Hvorfor forældre og unge vælger tilbuddene til eller fra
    3. Hvad kendetegner kvalitet i fritids- og klubtilbud
    4. Hvordan oplever børn, unge, medarbejdere, ledere og forældre aktuelt kvalitet i tilbuddene.

Du kan læse mere om rapporten og dens konklusioner her:

Sådan arbejder KL med området 

KL holder løbende temadage, høringer og lignende, som bliver annonceret her på www.kl.dk.

Næste arrangement er KL's fritidstræf. Træffet afholdes den 8. oktober 2020 i Nyborg. Læs mere om program og tilmelding her.

KL samarbejder tæt med aktører og organisationer på området om at sikre gode rammer for høj kvalitet i fritids- og klubtilbud.

Du finder relevante links til lovgivning mv. i højre side.

Herunder kan du finde relevante dokumenter vedrørende området:

  • PDF

    KL's kortlægning af SFO, fritids- og klubområdet 2020

  • PDF

    Fritidstilbud under forandring

  • PDF

    Forskel på fritidstilbud til børn og unge fra 6-18 år