Lolland Kommune: Drømmejob i lokalområdet – praksisfaglighed i folkeskolen
Praksis og proces
Forløbet handlede om, at eleverne skulle undersøge muligheder for at komme i erhvervspraktik i lokalområdet ved at undersøge, hvordan man kan uddanne sig til deres drømmejob.
Eleverne arbejdede selvstændigt med at finde praktikmulighederne for deres drømmejob
To lærere var tilknyttet projektet for at stimulere elevernes arbejde. Lærerne har udarbejdet det beskrevne forløb.
Forløbet foregik som beskrevet nedenfor:
Uge 46: Jobundersøgelse – 6 lektioner og faglige fordybelsestimer efter behov og interesse
Eleverne skal undersøge og beskrive, hvordan man uddanner sig til deres drømmejob. Eleverne skal undersøge praktik- og jobmuligheder på Lolland indenfor deres drømmejob ved brug af ”jobkompasset”
Præsentation – 2 lektioner
Hver elev udarbejder en powerpoint-præsentation af, hvordan man uddanner sig
til det valgte drømmejob og fremlægger den for klassen.
Udstilling i klassen
Klassen udarbejder en samlet oversigt over elevernes forskellige drømmejob og hvor
der er virksomheder med drømmejobbet på Lolland og mulighed for praktikophold.
Oversigten udstilles i klassen
Uge 47-14: Eleverne skal tage kontakt til virksomheder om praktik på baggrund af arbejdet
Forår: Eleverne viser deres præsentation ved start på skole-hjemsamtale
Uge 47: Eleverne skal vælge de uddannelser, som de skal vurderes uddannelsesparat til
Uge 6 Eleverne deltager i Skills – timeforbrug
Uge 10 Eleverne skal på introforløb – timeforbrug
Uge 13 Eleverne skal have styr på praktikplads. ( Evt. med hjælp fra UU)
Uge 18 Praktik – en uge
Uge 19 Evaluering af praktik
Planlægningsopgaver i forbindelse med forløbet
Klasseteamet og UU-vejleder udarbejder en skitse til samlet plan for alle job og uddannelsesaktiviteterne i skoleåret.
Klasseteamet opstiller mål for forløbet.
Derudover skal klasseteamet fastlægge hvilke redskaber, eleverne skal have til rådighed – jobkompasset, oversigter om virksomheder på Lolland etc., samt definere krav til elevernes powerpoints og fremlæggelse
Ledelsen og UU-vejleder understøtter elevernes og klasseteamets arbejde med at finde praktikpladser og forberede og efterbehandle elevernes praktik. Ledelsen og UU har ansvaret for samarbejdsaftaler med virksomheder og personer uden for skolen.
Kontekst og formål
Formålet med projektet var, at eleverne arbejdede med at finde muligheder for praktiksteder. Det er anderledes end tidligere, hvor eleverne ikke var så aktive i at finde praktikpladser selv.
Formålet med projektet var derudover at øge elevernes valgparathed:
- at eleverne bliver undersøgende og får lyst til at møde fremtiden
- at eleverne får indblik i erhvervsmulighederne i lokalområdet
- at eleverne tænker over deres drømmejob
- at eleverne lærer at bruge jobkompasset
- at eleverne får lyst og færdighed til at finde en praktikplads med deres drømmejob
- at eleverne selv finder en praktikplads, som de er interesseret i
Sammenhæng til kommunal politik og strategi
Projektet peger bl.a. ind i Uddannelsesstrategi Lolland-Falster, hvor målet bl.a. er, at flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Desuden er målet med strategien at styrke samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og det lokale erhvervsliv. Hvis folkeskoleelever får bedre kendskab til lokale virksomheder og uddannelsesmuligheder, kan det bidrage til, at flere tager en ungdomsuddannelse.
Som en del af projekt "Øg elevernes valgparathed" er forløbet et eksempel på, hvordan praksisfaglighed kan spille en større rolle i folkeskolen samt hvordan skolerne kan arbejde med at inddrage erhvervsuddannelser og virksomheder/arbejdspladser i konkrete undervisningsforløb.
Erfaringer og opmærksomhedspunkter
Det er for tidligt at evaluere forløbet, da det ikke er færdigt endnu.
De næste skridt
Hvis lærerne vurderer, at forløbet er succesfuldt, når det er færdigt, vil de præsentere forløbet for resten af udskolingen på skolen.
Nødvendige ressourcer
Jobkompasset.
Det vigtigste råd til andre
Det er for tidligt i processen til at give råd om udførelsen.
Hvis du vil vide mere
-
PDF
Praksisfaglighed i folkeskolen. Erfaringer fra projekt øg elevernes valgparathed