Helsingør Kommune: Motivation, læringslyst og engagement
Praksis og proces
Alle elever fra 4. – 9. kl. har en ”anderledes dag om ugen”.
Innovationslinjerne:
Udskolingen
- Teknologi & science (Sciencelinjen)
- Sprog, kommunikation & medier (Medielinjen)
- Samfund, kultur & identitet (Samfundslinjen)
- Økonomi, marked & erhverv (Erhvervslinjen)
Mellemtrinnet
- Verdenslinjen
- Naturlinjen
- Kulturlinjen
- Teknologilinjen
Vi kører fire loops om året af 8-10 uger. Alle elever kommer rundt på alle linjer. Vi har faste lærere knyttet til de forskellige linjer.
Kontekst og formål
Vi ville give eleverne en anderledes skoledag, ophæve det traditionelle skema og udfordre lærerrollen og lærerens monopol på faglighed.
Linjepædagogikken
- Motivation, læringslyst og engagement
- Kontinuitet, variation og faglig fordybelse
- Praksis- og anvendelsesbaserede læringsmiljøer
- Kreativitet, innovation og entreprenørskab
- Inklusion, trivsel og relationskompetence
- Åben skole og nye læringskontekster
Metode
Innovationsspiralen: filosofi, pædagogik & didaktik
- Væren (læringsmål): Hvad vil du?
- Viden (vidensmål): Hvad ved du?
- Kunnen (færdighedsmål): Hvad kan du?
- Gøren (kompetencemål): Hvad gør du?
Det er metoden, der er fælles for alle linjerne.
Sammenhæng til kommunal politik og strategi
Hele vores innovationslinjetænkning er en fortsættelse af kommunens indsats og fokus på innovation, Boost-projektet.
Skolens innovationslinjetænkning bygger teoretisk på innovationsspiralen, og bliver en overbygning på det kommunale læringsforløb i forhold til innovation.
Erfaringer og opmærksomhedspunkter
Vi har et øget elevfremmøde på linjedagene, sammenlignet med ugens øvrige dage.
Sidste år dimitterede de 9. klasser, som har haft linjedage tre år i træk. Vi så et forbedret resultat på vores mundtlige karakterer.
De næste skridt
Til næste skoleår (19/20) udbredes linjerne også til indskolingen. Lærere og pædagoger skal i dette skoleår finde deres vej.
Nødvendige ressourcer
Vi har fået eksterne fondsmidler til linjeudviklingen i størrelsesordenen 70.000 kr. om året. Pengene er brugt til udvikling og uddannelse af lærere.
Det vigtigste råd til andre
Der skal ledelse på linjeudviklingen. Ledelse tæt på.
Det er vigtigt med løbende evalueringer og efteruddannelse af medarbejdere.