Folkeskolen
-
Den varierede skoledag
En skoledag med god og motiverende undervisning
-
Lovgivning og høringssvar på folkeskoleområdet
Lovgivning og høringssvar med relevans for folkeskoleområdet
-
KL-materialer om folkeskolen
Politiske udspil, inspirationsmaterialer, m.v. på folkeskoleområdet
-
Folkeskolekonference
KL's Folkeskolekonference 2021
-
Ghettopakkens lovelementer
Initiativer på skoleområdet
-
Vurdering af undervisningskompetence
Målsætningen om fuld kompetencedækning kræver, at lærerne løbende kompetenceudvikles
-
Ny start og Lærerkommissionen
Lærerkommissionen er en uafhængig undersøgelseskommission aftalt ved OK18
-
Informations- og datasikkerhed i folkeskolen
Redskaber og indsatser til arbejdet med informations- og datasikkerhed
-
Mellemkommunal betaling
Vejledende takster og beregningsmodeller
-
Skoleledelse under forandring
Skoleledelse i folkeskolen har været og er under forandring
-
Håndtering af vikardækning og data om skoleårets planlægning
Fokus på bedre data til planlægning af skoleåret
Folkeskolen er en kommunal kerneopgave
Otte ud af ti danske børn går i folkeskole. En folkeskole, som landets 98 kommuner står for at drive på baggrund af den lovgivning og økonomi, som Folketinget sætter som ramme.
Det kræver lokalt lederskab og ejerskab at drive en stærk folkeskole, som har føling med elevers og forældres ønsker og behov. Og det forudsætter et stærkt lokalt demokrati med gode rammer for dialog at kunne agere ud fra de ønsker og behov.
Det kan kommunerne, fordi de er tæt på borgerne. Fordi lokalpolitikerne er en del af det lokale liv, og fordi kommunalbestyrelse, forvaltning, skoleledelser, medarbejdere og skolebestyrelser arbejder tæt sammen om at sikre, at alle børn trives og bliver så dygtige, som de kan.
KL arbejder for at skabe de bedst mulige rammer for, at kommunerne kan løfte denne opgave.
Læs mere om de kommunale kerneværdier på børne- og ungeområdet her.
Blanketter
Du kan finde blanketter på folkeskoleområdet ved at klikke på linket nedenfor