Den styrkede pædagogiske læreplan
Kommunalbestyrelsens rolle
Ifølge loven skal kommunalbestyrelsen ikke længere godkende den pædagogiske læreplan eller drøfte dagtilbuddets evalueringer af læreplanen. I stedet skal kommunalbestyrelsen hvert andet år sikre en politisk drøftelse af udviklingen på dagtilbudsområdet.
Skriftlig pædagogisk læreplan
Kravet om en skriftlig pædagogisk læreplan gælder alle dagtilbud efter § 19 stk. 2-5 og § 21, stk. 2 og 3 i den fremsatte lov. Lovændringen indebærer, at private dagtilbud også skal udarbejde en pædagogisk læreplan.
Implementering senest den 1. juli 2021
Den styrkede pædagogiske læreplan trådte i kraft 1. juli 2018. Det betyder bl.a., at alle dagtilbud og kommuner fik et fælles pædagogisk grundlag at stå på i arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Kommuner og dagtilbud fik to år frem til juli 2020 til at implementere den styrkede pædagogiske læreplan. Grundet covid-19 blev det besluttet at udskyde fristen til 1. juli 2021.
- Det fælles pædagogiske grundlag
- De seks læreplanstemaer
- Brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
- Kultur og æstetik og fællesskab
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
Evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018 en evaluering af kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Formålet med evalueringen er at opnå viden om, hvordan og i hvilket omfang dagtilbuddene arbejder med udvalgte fokusområder i den styrkede pædagogiske læreplan.
Evalueringen består af to undersøgelsesspor: en spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer, dagtilbudsledere og dagplejepædagoger, som er gennemført i 2018 og igen i 2021, og en række casestudier i dagtilbud med fokus på dagtilbuds arbejde med børnefællesskaber og børn i udsatte positioner. Evalueringen kan findes på her på Danmarks Evalueringsinstituts hjemmeside her.
Evalueringen viser helt overordnet, at dagtilbudschefer, daginstitutionsledere og dagplejepædagoger vurderer, at den pædagogiske læreplan er rammesættende for dagtilbuddene, og at dagtilbuddene ledes med udgangspunkt i læreplanen.
Pædagogiske læringsmiljøer
Ledelsens opgave
EMU
Lovgivning og bekendtgørelse
Du finder den nyeste version af dagtilbudsloven samt bekendtgørelsen om den styrkede pædagogiske læreplan herunder: