It-arkitektur og standarder
Fælles udgangspunkt for arbejdet med BPI
BPI-programmet indeholder en arkitektur-del, som har fokus på at skabe en fælles opfattelse af de teknologiske elementer, der indgår i BPI, så alle, der arbejder med initiativet, har fælles grundlag for at forstå og diskutere dets tekniske indhold.
Beskrivelser af data, sammenhæng og sikkerhed
Arkitekturbeskrivelserne er beskrivelser, der definerer centrale begreber i it-systemerne for BPI-programmet, data, som indgår i it-systemerne, og beskrivelser af, hvordan disse data udveksles indbyrdes mellem it-systemerne. Derudover er det beskrivelser af, hvordan it-systemerne hænger sammen indbyrdes og med omverdenen, og ikke mindst hvordan sikkerheden håndteres internt og omkring BPI.
I forbindelse med BPI-programmet er der udviklet tre standarder for udveksling af information mellem nogle af de systemer, der indgår i BPI-programmet. Standarderne hedder DK-LOM, DK-LTI og DK-Cartridge.
Formål med standarder i relation til BPI
Formålene med de tre standarder DK-LOM, DK-LTI og DK-Cartridge er at:
- Stimulere og øge graden af genbrug af undervisningsforløb
- Understøtte mobiliteten af undervisningsforløb
- Give pædagogisk personale bedre og rigere værktøjer til fremsøgning og vurdering af læremidler
- Sikre ensartede begreber og betegnelser for læringsresurser
- Ensrette data om evaluering, progression og karakterer
- Sikre et åbent marked for leverandører af læringsplatforme
- Sikre et åbent marked for leverandører af digitalt indhold
- Støtte op om indkøb og implementering i kommunerne
Læs mere om, hvordan standarderne kan bruges.
Her finder du en oversigt over de tre standarder i relation til elever, forlag og pædagogisk personales arbejdsgange.