06. november 2019

Debatindlæg: Kommuner og ungdomsskoler kan sammen hjælpe flere unge godt på vej

De unge og deres udfordringer er vidt forskellige. Det samme er ungdomsskolerne og deres tilbud. Den forskellighed ser vi som en stor styrke, og ungdomsskolerne kan spille en stor rolle i den kommunale ungeindsats, skriver KL's Thomas Gyldal og Lars Buchholt Kristensen, formand for Ungdomsskoleforeningens bestyrelse i et fælles debatindlæg.

Af Thomas Gyldal, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg og Lars Buchholt Kristensen, formand for Ungdomsskoleforeningens bestyrelse

”Det var en god oplevelse, og jeg fik nogle rigtig gode venner ud af det. Det gav mig et selvtillidsboost og gav mig meget til skolen i de mundtlige karakterer.”

Sådan fortæller Mia, der går i 9. klasse i Viborg. Mia har deltaget i Boost Camp i Viborg Ungdomsskole – et tilbud til unge, der har brug for hjælp til at gennemføre 9. klasse og blive uddannelsesparate. Tilbuddet er et af flere i Viborg Kommune skræddersyet til de unges behov.

Det er netop det individuelle hensyn, der sikrer, at unge som Mia, der ikke af sig selv finder vej til uddannelse og job via det etablerede skole- og uddannelsessystem, får en hjælpende hånd.

Det bakkes op af den nye regering, der har det som et dedikeret mål, at flere unge skal trives, og at præstationskulturen skal være fortid. Den unge skal i højere grad i centrum frem for systemet.

Vi er enige i målet. Fakta er desværre, at alt for mange unges liv præget af mistrivsel. For en del unge er der brug for en indsats, der ikke kun omfatter det faglige og skoletiden, men også resten af dagen og det hele menneske.

Ansvaret for hele ungeområdet ligger rigtigt i kommunerne

Et af midlerne er lokale tilbud, som har et særligt fokus på trivsel, almen dannelse og den enkelte unges personlige og faglige udvikling. Her kan de kommunale ungdomsskoler være et oplagt tilbud i kraft af sin særlige lovgivning og tilgang til de unge. Ungdomsskolen giver unge mulighed for en aktiv fritid, uanset økonomisk og social baggrund – og i et miljø præget af frivillighed, ligeværd og medindflydelse.

Derfor giver det rigtig god mening, at et bredt flertal i folketinget har givet kommunerne det fulde ansvar for at gøre alle unge under 25 år klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse og komme i beskæftigelse.

Det er netop i kommunernes samarbejde med lokale aktører og institutioner, at de rigtige værktøjer til at hjælpe unge på vej ligger. De kommunale ungdomsskoler er vant til at arbejde på tværs af institutioner og forvaltninger, ligesom de har gode erfaringer i at samarbejde med det øvrige forenings- og fritidsliv.

Og de unge og deres udfordringer er vidt forskellige. Det samme er ungdomsskolerne og deres tilbud. Den forskellighed ser vi som en stor styrke, og ungdomsskolerne kan spille en stor rolle i den kommunale ungeindsats.
Thomas Gyldal og Lars Buchholt Kristensen

Den kommunale ungeindsats vil givet blive udfoldet forskelligt fra kommune til kommune. For vi er ikke ens. Og de unge og deres udfordringer er vidt forskellige. Det samme er ungdomsskolerne og deres tilbud. Den forskellighed ser vi som en stor styrke, og ungdomsskolerne kan spille en stor rolle i den kommunale ungeindsats.

Viborg Ungdomsskoles Boost Camp er blot et af mange eksempler på tilbud til unge, der har det svært. I Helsingør har kommunens ungdomsskole et tilbud om International Ungdomsklasse målrettet sent ankomne unge flygtninge og familiesammenførte. Et andet tilbud i kommunen kaldet Kommende Uddannelses Parate (KUP) skal ruste unge til at påbegynde og fuldføre en ungdomsuddannelse. 

Det samme billede gør sig gældende landet over, hvor ungdomsskoler og kommuner i fællesskab finder lokale løsninger målrettet de lokale behov.

Det råderum og den unikke mulighed for at skræddersy de rigtige løsninger lokalt værner vi om både i kommunerne og på ungdomsskolerne. For os er det tværgående samarbejde, fleksibiliteten og nærheden kerneværdier i mødet med det enkelte, hele unge menneske.

Indlægget er bragt i Politiken Skoleliv d. 5. november 2019.