04. september 2019

Debatindlæg: Fagbevægelsen sætter spørgsmålstegn ved hele den kommunale beskæftigelsesindsats

Siden 2010 er antallet af borgere på offentlig forsørgelse faldet med omkring 119.000. Og jeg kan garantere for, at de resultater ikke er kommet på baggrund af ensartede forløb og standardpakker, skriver Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, i et debatindlæg.

Af Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg

”Vi har et system, der er så uensartet, at det er helt uacceptabelt.” Sådan lød meldingen forleden i Børsen med næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Ejner K. Holst, som afsender.

En analyse, som FH står bag, viser nemlig, at der er forskel på, hvilke tilbud kommunerne giver de ledige – herunder uddannelsestilbud.

Og ja, selvfølgelig er der det! For de borgere, der har deres gang i kommunernes jobcentre er vidt forskellige, og det er deres behov i forhold til en beskæftigelsesindsats også. Det samme er de lokale virksomheder, som kommunerne samarbejder med. Når alle ledige ikke får tilbudt præcis det samme, er det netop et tegn på, at kommunerne tager udgangspunkt i de lokale forhold og tilpasser indsatsen til den enkelte borger.

alternativet er at lave fuldstændigt standardiserede forløb: ”Goddag, Peter Hansen. Velkommen til jobcenteret. Her får du vores standardpakke.” Nej vel?
Thomas Kastrup-Larsen

Derfor er det mig en gåde, hvorfor FH med hiv og sving nu forsøger at sætte lighedstegn mellem en mere ensartet indsats og en bedre indsats. For alternativet er at lave fuldstændigt standardiserede forløb: ”Goddag, Peter Hansen. Velkommen til jobcenteret. Her får du vores standardpakke.”

Nej vel?  

Jeg er med på, at der er stærke interesser i fagbevægelsen, der ønsker at flytte ansvaret for de forsikrede ledige over til a-kasserne. Men jeg synes, det er utidigt ikke at afvente den evaluering, der kommer af a-kasseforsøget. Og jeg ærgrer mig over, at a-kasseforsøget, som omhandler en meget lille del af målgruppen for kommunernes beskæftigelsesindsats, bruges som anledning til at sætte spørgsmålstegn ved jobcentrenes resultater og som anledning til at underminere det kæmpe arbejde, de hver dages yder.

Jeg påstår ikke, at alt er perfekt. I kommunerne er vi altid åben for dialog om, hvordan vi bliver endnu bedre til at hjælpe borgere og virksomheder via jobcentrene, men faktum er, at det går rigtig godt. Hver eneste dag lykkes vi med at få borgere, som aldrig har prøvet andet end at stå på sidelinjen, i beskæftigelse. Siden 2010 er antallet af borgere på offentlig forsørgelse faldet med omkring 119.000. Og jeg kan garantere for, at de resultater ikke er kommet på baggrund af ensartede forløb og standartpakker.  

Debatindlægget er bragt i Børsen d. 4. september 2019