Videoen skal inspirere andre kommuner. Derfor er det vigtigt, at indsatsen præsenteres kort og præcist, så andre kommuner forstår resultaterne. KL’s sekretariat står for sammenklip og efterredigering, så der sikres et fælles udtryk.
I stedet for en lang video må I gerne sende små kort sekvenser med de vigtigste budskaber. Den færdige video vil i alt vare 60-120 sekunder.
Der er brug for fire til fem relevante "dækbilleder" af situationer / eksempler, der understøtter budskaber og ”speak” i videoen. Det kan fx være et billede af plejecenteret, en situation eller billede (vagttavle, elev el.lign.), der understøtter det der bliver sagt. Ligeledes må I også gerne sende forslag til budskaber, der kan klippes ind. Søg evt. inspiration i de eksisterende cases.
Videoen skal besvare følgende tre punkter:
- Hvorfor og hvornår blev indsatsen iværksat – hvilket konkret problem skal den løse?
- Hvad er kernen i indsatsen?
- Hvilken effekt har indsatsen haft? (dette er vigtigt for at andre kommuner kan vurdere om de skal igangsætte indsatsen).
How to / gode råd inden optagelse:
- Skriv talepunkter (men ikke manus), inden I optager. Sproget flyder bedst, hvis I taler frit.
- Øv igennem inden optagelse og tag evt. også tid.
- Hold det kort, klart og præcist. Hold jer til kernen.
- Overvej at optage på en lokation, der har betydning for casen.
- Vær opmærksom på lys- og lydforhold på den lokation, I optager på. Test begge dele før I optager.
- Vi vil anbefale jer at lave filmen på IPhone, hvor I kan filme jer selv.
- Husk at vende telefonen vandret, når I filmer, så formatet bliver horisontalt.
How to / efter optagelse:
- Vedhæft dækbilleder (med indhentet samtykke), som understøtter jeres indsats
- Klip gerne kommune-logo ind til slut.
- Indsend video(erne) i MP4-format via WeTransfer
- Meddel gerne KL navnet og stillingen på afsenderen af budskabet.
I tvivl? I kan evt. spørge jeres kommunikationsafdeling til råds.