Indhold

30.11.15 09:28

Nu bliver 23 nye digitale selvbetjeningsløsninger obligatoriske

Nu bliver 23 nye digitale selvbetjeningsløsninger obligatoriske

KL gennemførte i foråret 2015 en optælling, som viste, at anvendelsen af de obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger er stigende.

Danskerne er godt i gang med at kommunikere med det offentlige på nettet. Den 1. december bliver det obligatorisk at bruge yderligere 23 digitale selvbetjeningsløsninger. Tal fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at danskerne har taget de digitale selvbetjeningsløsninger til sig.

Fra 1. december bliver kontakten mellem borgere og det offentlige mere digital, når det bliver obligatorisk at benytte yderligere 23 selvbetjeningsløsninger i kommunikationen med det offentlige.

Se også

Nu skal det også gøres digitalt, hvis man fx vil søge om tilskud til briller eller tilmelde sig jagtprøver og indberette vildtudbytte.

Danskerne er gode til at betjene sig selv på nettet

I forvejen er danskerne gode til at anvende nettet; 89 pct. af de 16-89-årige er på internettet mindst en gang om ugen, fortæller Louise Palludan Kampmann, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen:

”For langt de fleste danskere er det en helt naturlig del af hverdagen at bruge internettet, og det vil for de fleste føles som en lettelse ikke at skulle stå i kø i borgerservice,” siger Louise Palludan Kampmann.

Sidste år blev det blandt andet obligatorisk at ansøge om boligstøtte og folkepension over nettet, og tal fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at danskerne i høj grad bruger de digitale selvbetjeningsløsninger. Fx er 94 pct. af ansøgningerne om folkepension digitale og knap ni ud af ti danskere, der søger om boligstøtte, gør det digitalt.

Flere og flere bruger digital selvbetjening

KL gennemførte i foråret 2015 en optælling, som viste, at anvendelsen af de obligatoriske digitale selvbetjeningsløsninger er stigende. Eksempelvis er danskerne gode til at anmelde flytning til kommunen over nettet. Tilbage i 2012 blev 63 pct. af danskernes flytninger anmeldt digitalt, mens det i dag er 88 pct. Hos KL glæder man sig over udviklingen:

Se også

”Danskerne har i den grad taget digital selvbetjening til sig, og det er værd at bemærke, hvor hurtigt det er sket. Det understreger vores opfattelse af, at det for langt de fleste danskere er naturligt at betjene sig selv digitalt i dialogen med det offentlige. Det er ligesom på andre områder, som fx bank, rejser og billetkøb, hvor borgerne også er vant til at klare tingene på nettet. Det betyder, at vores borgerservicefolk i stedet kan bruge kræfterne på at hjælpe de borgere, som ikke er i stand til at betjene sig selv,” siger Pia Færch, kontorchef for Digitalisering og Borgerbetjening hos KL.

Se listen over løsninger, hvor der pr. 1. december indføres obligatorisk digital selvbetjening her.

Kontakt:

Se også

Digitaliseringsstyrelsen:

Kommunikationsrådgiver Geske Fischer-Hansen, mobil: 40 90 60 73, mail: gfh@digst.dk

KL:

Se også

Pressekonsulent Line Oxholm Thomsen, telefon: 33 70 33 33, mail: lnt@kl.dk

Annonce

Annonce

Annonce