Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

23.08.12 10:31

Stafetten: Hillerød Kommune driver kommunikationscenter med succes

Stafetten: Hillerød Kommune driver kommunikationscenter med succes
I disse uger præsenterer vi på KL.dk 10 kommunale eksempler på, hvordan kommunerne driver og udvikler det specialiserede socialområde. Denne gang besøger vi Hillerød.

Da kommunikationscentrene i Region Hovedstaden i 2008 overgik til takstfinansiering, blev resultatet, at Kommunikationscentret Hillerød kom ud af året med et mærkbart underskud.

Kommunikationscentre er tilbud, der yder rådgivning, vejledning og undervisning, der kan afhjælpe eller begrænse virkningen af en funktionsnedsættelse i  evnen til at tale, se, høre og kommunikere, fx efter en trafikulykke eller en hjerneskade.

Forklaringen på underskuddet i Hillerød lå i manglende ledelsesmæssige styringsredskaber og medarbejdere, der ikke tænkte i, at deres ydelser skulle kunne faktureres.

Det blev startskuddet til en omstillingsproces med fokus på at få styr på pengene, mens man samtidig sørgede for, at fagligheden ikke veg.

Resultatet blev, at produktiviteten fra 2008 til 2009 steg med 30 procent, samtidig med at tilfredsheden var høj og klagerne få. Fx blev dokumentation og tidsregistrering sat i system, så det både for kunden og konsulenten er tydeligt, hvad der leveres.

Er VISO-leverandør
Centeret, som betjener 28 kommuner i hovedstadsområdet, er VISO-leverandør. Der arbejdes med evidensbaserede metoder, og man har et tæt samarbejde med diverse forskningsmiljøer.

Centeret følger en inklusionstankegang og har et ønske om at komme tættere på jobcentrene og børne- og undervisningsområderne i kommunerne. Håbet er at kunne fungere som konsulenter og samarbejdspartnere i borgernes nærmiljø.

Andre tiltag, som peger mod fremtiden, er, at centeret blandt andet gennemfører kurser, hvor der både er fremmøde i virkeligheden og møder over Skype. På denne måde kan man fx genoptræne borgerne i eget hjem.

Specialistcenter
Kommunikationscenteret Hillerød er i høj grad et specialistcenter, der leverer fagligt bagland, uddannelse og kollegial sparring til kommunale samarbejdspartnere, og som samtidig udbyder kurser.

Kommunikationscenteret har fx udviklet en billedbaseret spørgeguide på baggrund af det skotske system ”talking mats”, der skal give psykisk udviklingshæmmede med et mangelfuldt verbalt sprog bedre mulighed for selvbestemmelse, da det kan benyttes som spørgeguide i dagligdagen i botilbuddet, når man skal udarbejde handleplaner eller føre tilsyn.

Læs med på tirsdag, hvor vi tager til Herning Kommune, der driver et bofællesskab til folk med Huntingtons Chorea.

Tidligere indlæg i stafetten:
Læs også artiklen om Odense, Fredericia og Aarhus kommuner, der sikrer, at borgere med dobbeltdiagnoser kan få den nødvendige hjælp et enkelt sted.

Læs også artiklen om, hvordan flere kommuner i Region Sjælland samarbejder om hjælpen til hjerneskadede borgere.

Læs også artiklen om Lemvig Kommunes skræddersyede løsninger til borgere med demens og hjerneskader.

Læs også artiklen om Faaborg-Midtfyn Kommunes botilbud Solskrænten, som håndterer komplekse problemstillinger på hjerneskadeområdet.

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes