Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

20.06.12 08:40

Væksthuse opfylder mål

Væksthuse opfylder mål
Ny opgørelse viser, at de fem væksthuse opfylder deres mål. Derudover viser opgørelsen, at virksomheder, der har været kunder hos væksthusene, har haft vækst i beskæftigelsen. Tallene vækker glæde hos KL og DI.

En ny opgørelse fra Erhvervsstyrelsen viser, at de fælleskommunale væksthuse lever op til de mål, som KL og Erhvervs- og Vækstministeriet har sat. Derudover har husenes kunder haft en vækst i beskæftigelsen.

Se også

Væksthus Sjælland er topscorer i opgørelsen med 88,2 point ud af 100, mens Væksthus Nordjylland ligger i bund med 65,7 point.

KL: Vi har brug for vækst
Tallene glæder Jacob Bundsgaard (S), formand for KL’s Arbejdsmarkeds – og Erhvervsudvalg.

”Væksthusene bidrager til at løse en væsentlig samfundsopgave, for vi har netop brug for mere vækst og flere arbejdspladser i Danmark. Alt for mange mister deres job, og derfor glæder det mig, at tallene fra væksthusene viser, at deres store arbejde giver pote,” siger Jacob Bundsgaard.

Se også

Væksthuskunder skaber flere jobs
Et af de signifikante resultater i opgørelsen er, at de virksomheder, der var kunder i væksthusene i 2010, har haft en vækst i beskæftigelsen frem til 2. kvartal 2011 på mellem 0,71 og 6,84 procent, dog med undtagelse af Væksthus Nordjylland.

Det er første gang, at man har kunnet påvise en positiv beskæftigelses effekt.

Forklaringen på, hvorfor Væksthus Nordjylland kommer mindre heldigt ud, er ifølge Dagbladet Børsen denne:

Se også

”Det kunne fx være et spørgsmål om, det er gået rigtig, rigtig skidt for to-tre af deres kunder. Har væksthuset fx arbejdet med en virksomhed med 100 ansatte, hvoraf 50 er blevet fyret, så vil det påvirke deres gennemsnit meget,” forklarer Anders Hoffmann, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

DI: Eksponeringen er ikke dalet
Undersøgelsen viser også, at tilfredsheden med væksthusene blandt samarbejdspartnere og kunder er faldet en smule. Andelen af tilfredse væksthuskunder lå på mellem 90 og 94 procent i 2010, og er faldet til mellem 85,8 og 92,4 procent i 2011. Samtidig er den samlede tilfredshed hos samarbejdspartnerne faldet fra 87,6 i 2010 til 85 procent i 2011.

Begge ligger dog et pænt stykke over en målsætning der hedder 80 procent, og hos Dansk Industri mener man også, at man skal tage tallene med et gran salt.

Se også

”Jeg hæfter mig ved, at det er et begrænset fald, og den målsætning vi har om, at 80 procent skal være tilfredse, den er stadig indfriet. Til gengæld er jeg uforstående over for, at kendskabet er faldet, da eksponeringen ikke er dalet. Det er ikke mit indtryk, at væksthusene er blevet mindre synlige.”

Sådan siger Thomas Møller Sørensen, chef for mindre og mellemstore virksomheder i Dansk Industri, og henviser til, at kendskabet til væksthusene er faldet siden 2010.

Thomas Møller Sørensen tilføjer, at DI er positive over for væksthusene, og mener, at de udfylder deres rolle godt.  Men han tilføjer, at væksthusene bør have for øje, at de kun skal vejlede vækstvirksomheder og potentielle vækstvirksomheder og lade kommunerne vejlede andre virksomheder.

Yderligere materiale

Se også

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes