Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

13.08.12 15:50

Undervisning letter på tabuet om psykiske problemer

Undervisning letter på tabuet om psykiske problemer
En målrettet indsats med undervisning i psykiske sygdomme blandt Region Nordjyllands 7.-10. klasser har givet en større indsigt blandt de unge. Samtidig tør flere tale om deres problemer.

Resultaterne fremgår af en evaluering af TrygFondens og PsykiatriFondens oplysnings- og rådgivningsindsats over for børn og unge i Region Nordjylland.  Indsatsen gik konkret ud på, at PsykiatriFondens Informationsbus kørte fra by til by i regionen og underviste unge i psykiske sygdomme og sundhed. Målet var, at flere unge skulle turde tale om psykiske problemer.

Indsatsen har tilsyneladende båret frugt, fordi mere end 50 procent af drengene og hele 81 pct. af pigerne svarer, at undervisningen har gjort det nemmere at tale om psykiske problemer. Samtidig er kendskabet til, hvor man kan søge hjælp til psykiske problemer steget fra 74 procent til næsten 90 procent.

Behov for en lang række indsatser
Det vækker glæde i TrygFonden:

”Det er utroligt positivt, at man med en forholdsvis enkel indsats kan flytte noget for de her mange unge. Det bekræfter, at der er behov for en lang række indsatser over for unge, herunder oplysning, undervisning og rådgivning, hvis vi skal forebygge bedre”, siger Mette Meldgaard, der er områdechef i TrygFonden.

Og der er behov for at rykke noget hos de unge. Det viser sig nemlig, at hver anden af de nordjyske unge oplever, at de har psykiske problemer tæt inde på livet.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Cirka 40 procent af de unge mener, at det er pinligt selv at have psykiske problemer, og knap hver femte mener, at mennesker med en psykisk sygdom er mindre intelligente.

Annonce

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes