Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

17.08.12 12:23

Standarder skal gøre det nemmere at udvikle løsninger

Digitaliseringsstyrelsen laver en udviklingsvejledning til offentlige selvbetjeningsløsninger. Det skal gøre det nemmere og billigere for den offentlige sektor at udvikle selvbetjeningsløsninger.

Det skal være nemmere og billigere for den offentlige sektor at udvikle selvbetjeningsløsninger. Derudover er der behov for en rød tråd mellem løsninger i kommunerne, regionerne og staten. Derfor er det en del af Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi at lave en fællesoffentlig standard for den gode selvbetjeningsløsning. I arbejdet indgår elementer som sikkerhed, design, brugervenlighed, sprog, tilgængelighed og genbrug af data.  Det sker i det, der kaldes initiativ (1.5). Arbejdet tager udgangspunkt i det tidligere It og Telestyrelsens 24 kriterier for brugervenlighed. Se dem her – : http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_56064/scope_0/ImageVaultHandler.aspx.

Se også

Standarderne skal gøre det nemmere for myndigheder at indgå en dialog med leverandørerne, når en løsning skal specificeres.  Standarderne samles i en ”udviklingsvejledning”, så det bliver nemt for leverandørerne at forholde sig til de offentlige krav og byde ind på opgaver.

Offentliggørelse inden udgangen af 2012
Projektet består af en række faser. Foranalysen blev gennemført i foråret 2012. Den giver et overblik over eksisterende standarder. I august og september måned deltager en række leverandører og myndigheder på workshops, hvor deltagerne diskuterer udviklingsvejledningens indhold og form. Herefter går Digitaliseringsstyrelsen i gang med at udforme selve vejledningen. En kort version offentliggøres i løbet af efteråret, og i december måned foreligger den første online-version.

Udviklingsvejledningen vil herefter være et dynamisk dokument, der opdateres i takt med at de digitale muligheder udvikler sig, og borgere og virksomheder stiller nye krav til de offentlige, digitale løsninger. Tanken er, at myndighederne kan henvise til vejledningen, når de udarbejder kravspecifikationer til kommende løsninger.

Ensretning med plads til innovation
Udfordringen består i at holde vejledningen på et niveau, der ensretter de løsninger, borgerne og virksomheder møder i kontakten med det offentlige – men samtidig ikke hæmmer markedets incitament til at tænke i nye baner.

Projektleder for initiativet er Digitaliseringsstyrelsen, men KL følger processen tæt, da den kommunale sektor i de kommende år bliver den klart største bestiller af selvbetjeningsløsninger i takt med at bølgeplanen for Obligatorisk digital service bliver rullet ud. På sigt skal offentlige selvbetjeningsløsninger leve op til standarden. Da udviklingsvejledningen først er færdig i slutningen af året gør det sig ikke gældende for løsningerne i første bølge af obligatorisk digital selvbetjening. Se hvilke krav der stilles til løsninger i bølge 1 her.

http://www.kl.dk/Fagomrader/Administration-og-digitalisering/e2015/Obligatorisk-digital-selvbetjening/1-december-2012--er-din-kommune-klar/

 

Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes